University Colleges UM domineren Elsevier ranking

Beide University Colleges van de Universiteit Maastricht (UM) domineren dit jaar de Beste Studies 2017 ranking van weekblad Elsevier in de categorie University Colleges. Zowel University College Maastricht (UCM) als University College Venlo (UCV) scoren significant boven het gemiddelde. UCV eindigde op de eerste plaats, op de voet gevolgd door UCM. Derde werd het University College van de Rijkuniversiteit Groningen (RuG).

De Beste Studies ranking, gebaseerd op de Nationale Studente Enquête (NSE), wordt samengesteld uit scores op 6 hoofdpunten: faciliteiten, onderwijs, inrichting van de opleiding, docenten, toetsing, organisatie en communicatie. Daarbij keken de redacteuren van Elsevier vooral naar de percentages ‘tevreden’ of ‘zeer tevreden’ studenten per hoofdpunt. Zowel UCV als UCM scoren op alle punten boven of zelfs significant boven het gemiddelde. Op de vraag of studenten de opleiding al dan niet zouden aanraden aan familie of vrienden antwoordde in het geval van UCV zelfs 100% bevestigend.

diagram elsevier ranking 2017
Bron: Elsevier

Elsevier heeft 18 Maastrichtse bacheloropleidingen beoordeeld en er daarvan 15 vergeleken met opleidingen elders. Bij vrijwel alle bacheloropleidingen is een stijging van de studenttevredenheid te zien. Vijf opleidingen eindigen op de eerste plek: Cultuurwetenschappen, European Law School, Europese Studies, Fiscaal Recht en University College Venlo. Het Maastricht Science Programme, Europese Studies, Fiscaal Recht en Cultuurwetenschappen laten de sterkste stijging zien qua studenttevredenheid.

Klik hier voor meer rankings.