UM-student Artificial Intelligence sleept meerdere prijzen in de wacht

Dennis Soemers heeft de prijs voor beste student paper gewonnen op de jaarlijkse IEEE Conference on Computational Intelligence (IEEE CIG). Zijn paper Enhancements for Real-Time Monte-Carlo Tree Search in General Video Game Playing, schreef hij samen met Chiara Sironi, Torsten Schuster en Mark Winands.

Soemers: “Ik ben vooral blij met deze prijs omdat de conferentie bezocht werd door experts en onderzoekers met vele jaren aan ervaring. Als een jonge onderzoeker, die nog maar net de graad van M.Sc. behaald heeft, is het leuk om ons werk op deze manier erkend te zien worden. Het geeft ook extra motivatie om in de toekomst door te gaan met dit soort werk!

Dit jaar vond de jaarlijkse IEEE Conferentie on Computational Intelligence and Games (IEEE CIG) plaats op Santorini in Griekenland. Het is een van de belangrijkste internationale conferenties op het gebied van computational intelligence en games. Toonaangevende  onderzoekers en ontwikkelaars uit de academia en games-industrie komen hier samen om de laatste ontwikkelingen uit te wisselen en onderzoekslijnen voor de toekomst uit te zetten. In 2018 zal de conferentie plaatsvinden in Maastricht: https://project.dke.maastrichtuniversity.nl/cig2018/

Eerder dit jaar won Dennis Soemers ook al de single-player track met zijn General Game Playing agent MaasCTS2 bot in de General Video Game AI competitie. General Video Game AI is een nieuwe onderzoekslijn waar programma’s worden ontwikkeld die niet één maar meerdere taken kunnen uitvoeren. Een klassiek schaakprogramma bijvoorbeeld kan wel schaken maar niet dammen. De competitie wordt gesponsord door Google Deepmind en staat onder auspiciën van de IEEE Computational Intelligence Society.

“Ik heb aan de software voor deze competitie gewerkt als project voor mijn Master Thesis. De CIG paper beschrijft ook de technieken die ik gebruikt heb. Ik heb een bekend algoritme, genaamd “Monte-Carlo Tree Search”, uitgebreid met een aantal bestaande ideeën uit de literatuur en nieuwe ideeën. Een aantal van deze onderwerpen waren eerder ook aan bod gekomen in de colleges en projecten van de Knowledge Engineering Bachelor studie, en de Artificial Intelligence Master studie.”

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.

• Quantum Computers

Wat is Kwantum?

Atomen en de kleinere elementaire deeltjes gedragen zich op vreemde, soms onvoorspelbare manieren. Het klinkt vreemd, maar juist die onvoorspelbaarheid geeft een kwantumcomputer zijn kracht. Exacte berekeningen maken, met ongekende mogelijkheden en op een manier die natuurkundigen nog steeds niet...

• Gerco Onderwater onderzoekt hij de smaak van het heelal en bewaakt hij de smaak van het Maastricht Science Programme. Tijdens zijn oratie, 31 mei, gaf hij een voorproefje van zijn werk voor beiden.