UM krijgt extra middelen voor onderwijsverbetering

Met ingang van 1 januari 2021 krijgt de Universiteit Maastricht vier jaar lang extra financiering vanuit de Rijksoverheid voor de verdere verbetering van het onderwijs. De ‘kwaliteitsafspraken’ die de UM hiervoor opstelde zijn positief beoordeeld door de Nederlands-Vlaamse accreditatie organisatie (NVAO), waarop de extra middelen zijn toegekend.

Het geld voor de realisatie van deze kwaliteitsafspraken is vrijgekomen door afschaffing van het leenstelsel enkele jaren geleden. Afgesproken is toen dat dit geld ten goede zou komen aan onderwijsverbetering. Universiteiten krijgen de extra middelen echter alleen toegekend als ze concrete (door de medezeggenschap goedgekeurde) plannen formuleren rondom zes vooraf vastgestelde thema’s, zoals kleinschalig intensief onderwijs, betere begeleiding van studenten en professionalisering van docenten.

De plannen van de UM behelzen onder andere:

• Intensivering van het onderwijs,

• een uitgebreid programma om het welbevinden en de weerbaarheid van studenten te bevorderen,

• het herijken van het systeem van toetsing,

Global Citizenship Education voor studenten,

• om kennis en vaardigheden op te doen die hen beter voorbereiden op hun leven in een steeds globalere wereld met overeenkomstige maatschappelijke uitdagingen,

• het waar nodig uitbreiden van studentgerelateerde onderwijsfaciliteiten,

• experimenteren met ruimere openingstijden van gebouwen en bibliotheken om in de piekperiodes meer studieplekken voor studenten te kunnen bieden,

• UM-docenten faciliteren om te investeren in hun professionele ontwikkeling op het gebied van onderwijs.