Erasmus+ stafmobiliteitsbeurs

UM Erasmus+ Stafmobiliteitsbeleid 2023-2026: nieuwe perspectieven voor medewerkers

Om ondersteunend personeel aan te moedigen hun horizon te verbreden, zichzelf te ontwikkelen en innovatieve oplossingen voor relevante problemen van partners in heel Europa te ervaren, heeft de Universiteit Maastricht een initiatief gelanceerd om haar medewerkers te stimuleren deel te nemen aan een Europees stafmobiliteitsprogramma. Tamara Aroustamova, Erasmus+ Staff Mobility Coördinator van de UM, legt uit hoe een paar dagen aan een partneruniversiteit perspectieven kan veranderen en mensen kan motiveren – en waarom je het ook eens zou moeten proberen.

“Ik kwam heel energiek terug. Ik zat vol nieuwe ideeën en was nog enthousiaster over mijn baan!” Dankzij een stafmobiliteitsbeurs van Erasmus+ ging Netty Bekkers, projectmanager bij de afdeling diversiteit van de UM, drie dagen naar Trinity College Dublin om te leren van hun disAbility-team. Alle leden van dit team hebben zelf een beperking. “Ik was al bekend met de instelling dankzij mijn professionele netwerk. Toen ik onderzoek deed voor mijn baan, stuitte ik op hun geweldige werk op het gebied van inclusiviteit voor mensen met een beperking.” Netty beschrijft haar gastuniversiteit als heel gastvrij en enthousiast om hun ervaringen, aanpak en werkprocessen te delen. “Het was geweldig om zo veel inspiratie en ideeën op te doen.”

De ERASMUS+ stafmobiliteitsbeurs wordt gefinancierd door de EC en helpt bij het financieren van bezoeken van UM-medewerkers aan Europese partnerinstellingen. Medewerkers kunnen zo meedoen aan georganiseerde staftrainingsweken of meelopen met een collega (jobshadowing) om te ervaren hoe het ondersteunend personeel aan een partneruniversiteit werkt. Deelnemers bedenken en regelen hun eigen uitwisselingstraject en krijgen hun reis- en verblijfkosten vergoed. Het Erasmus+ fonds dekt het leeuwendeel daarvan en de UM vergoedt eventuele extra kosten tot € 1.500,-

Andere oplossingen voor vergelijkbare problemen

“We zitten op dit moment middenin een driejarig pilot-programma,” vertelt Staff Mobility Coördinator Tamara Aroustamova. “Dit jaar gingen zes collega’s van FHML, MUO en FSE naar het buitenland. Drie andere collega’s gaan in het najaar.” Hoewel internationale mobiliteit inherent is aan academische banen, is het minder voor de hand liggend om operationele kennis uit te wisselen en het netwerk van ondersteunend personeel uit te breiden, ook al zijn de voordelen duidelijk.

“Je leert van mensen die tegen vergelijkbare problemen aanlopen als jij, maar die ze op een heel andere manier aanpakken. Of op dezelfde manier, maar beter,” zegt Tamara. “Het kan ontzettend waardevol zijn om te zien hoe dingen anders kunnen en om verder te kijken dan de bestaande patronen en routines.” Tamara zette de beurs zelf in om naar een stafweek te gaan bij partnerorganisatie YUFE in Bremen. “Het onderwerp was diversiteit en inclusiviteit, met een focus op onzichtbare handicaps. Het was echt een eyeopener en een geweldige ervaring. Ik raad het echt aan.”

Ontdek jouw perfecte kans

Hoewel het wat moeite en eigen initiatief vergt, is het proces relatief eenvoudig: stafweken (waarvan je hier een overzicht kunt vinden) hebben doorgaans hun eigen aanvraagprocedure. Opgemerkt dient te worden dat de kosten van betaalde conferenties en taalcursussen niet worden gedekt. ​​Voor jobshadowing kiezen werknemers zelf een gastorganisatie. Dat kan via hun eigen professionele netwerk of het netwerk van de UM, maar ook door een specifieke vraag te beantwoorden en een geschikte plek te vinden via het Erasmus-netwerk. Vervolgens nemen ze contact op met de Erasmus-coördinator van de gekozen universiteit, om goedkeuring te vragen en de beurs aan te vragen. "Je vult het aanvraagformulier in en geeft duidelijk aan wat de meerwaarde is van deze kans, wat je beoogde leerresultaten zijn en wat je motivatie is."

Kandidaten moeten ook een begroting en een goedkeuringsbrief van de gastinstelling bijvoegen. Daarna gaat de aanvraag naar een commissie, die feedback geeft binnen twee weken na de deadline van de aanvraag. Hoewel alle gemaakte kosten met bonnetjes moeten worden gedeclareerd, kunnen de kandidaten, als de beurs eenmaal is toegekend, een voorschot krijgen op basis van hun begroting.

Tot nu toe zijn de reacties overweldigend positief. “Ik was echt ontroerd door het enthousiasme voor het programma. Hoewel iedereen heel andere ervaringen had, kwamen alle deelnemers terug met een twinkeling in hun ogen. Ze leken allemaal gemotiveerd en vol energie. Een nieuwe context en nieuwe benaderingen ervaren, laadt je op en laat je dingen met nieuwe ogen zien.”

Tekst: Florian Raith