UCM’s Teun Dekker Europa’s eerste hoogleraar Liberal Arts and Sciences Education!

Sinds 1 juli 2017 is prof. Teun Dekker hoogleraar Liberal Arts and Sciences Education. Zijn hoofdtaken worden het Liberal Arts-woord verspreiden in Nederland en in het buitenland en onderzoek doen naar Liberal Arts education in Europese context, maar ook naar de sociale, politieke en educatieve betekenis ervan.

"Het woord professor komt van het werkwoord ‘professing’: praten over waar je écht in gelooft. En ik geloof écht in Liberal Arts. Het idee is dat ik een soort ambassadeur voor Liberal Arts word en schrijf en spreek over waarom Liberal Arts belangrijk is voor de democratie en voor de arbeidsmarkt, maar vooral belangrijk voor een goed leven en zodat de wereld beter begrijpt wat de Liberal Arts-beweging precies inhoudt.​"

UCM - the seven liberal arts
Giovanni di Ser Giovanni Guidi - The Seven Liberal Arts

We hebben Prof. Dekker gesproken om een beter beeld te krijgen van zijn nieuwe hoogleraarschap en zijn visie op Liberal Arts en waarom het zo belangrijk is.

Lees het hele interview

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.