Studentenwelzijn als prioriteit

Toen in november een nieuwe lockdown inging, was het voor Margriet Schreuders, directeur van het Student Services Centre, en haar collega’s al snel duidelijk: er moest iets worden gedaan om steun te bieden aan studenten die nu weer alleen op hun kamer zaten. Recent onderzoek van Trimbos, RIVM GGD en GHOR toont aan dat de coronacrisis heeft geleid tot meer eenzaamheid en sombere gevoelens onder jongeren, dus ook onder studenten. Margriet Schreuders: “We willen hulp bieden aan studenten die er in hun eentje niet meer uitkomen, die de muren op zich zien afkomen en nu al een paar jaar worstelen met eenzaamheid en uitzichtloosheid.”

Het SSC biedt al jaren een regulier aanbod op het gebied van studentenwelzijn. De UM vindt het belangrijk begeleiding te bieden aan studenten die soms wat extra hulp nodig hebben, zodat ze zelf de regie weer kunnen pakken. Schreuders: “Dat aanbod blijft natuurlijk staan, maar daarnaast zijn er in coronatijd verschillende activiteiten toegevoegd. Zo is bijvoorbeeld het aanbod van de Wellbeing Movement uitgebreid met workshops waarin studenten de capaciteiten verwerven om steviger te staan in tijden van tegenslag. En natuurlijk werken we heel nauw samen met partijen die om de UM heen staan en dezelfde welzijnsfilosofie nastreven, zoals studentenpastoraat InnBetween, @ease waar je altijd terecht kunt voor een gesprek, en de UM Community waar je andere studenten ontmoet."

Samenwerking

Heel bijzonder is ook de samenwerking met de studentenverenigingen tijdens de lockdown. Schreuders: “Studentenverenigingen vormen een belangrijke schil om de UM heen en kunnen hun leden in deze lastige periode bijstaan. Omdat deze verenigingen tijdens de lockdown noodgedwongen dicht moesten, ze vallen officieel immers onder horeca, hebben we ze uitgenodigd om in de ruimtes op de afdeling van de studentenpsychologen activiteiten te organiseren voor leden die in de knel zitten. Dat kon op die locatie veilig op anderhalve meter en met mondkapjes. Zo konden ze leden die het moeilijk hadden bereiken. Om de verenigingen te helpen als ze te maken kregen met welzijnsproblematiek, heeft onze health counsellor ze ondersteund als ze vragen hadden. Op die manier konden ze hun leden nóg beter helpen. En dat is heel waardevol. Peer support is namelijk een van de belangrijkste vormen van ondersteuning. Het is fijn om laagdrempelig hulp te krijgen van iemand die dicht bij je staat. Gemakkelijker dan naar een psycholoog te stappen. Om diezelfde reden vind je in de UB stands waar je als student even bij andere studenten kunt aankloppen. Je kunt er spreken over persoonlijke zorgen, maar ook over loopbaangerelateerde problemen. Ook is er nu op diverse locaties binnen de UM een Mindfulnest geplaatst, een prikkelvrije ruimte waarin je je kunt terugtrekken voor een moment van rust of meditatie.”

Sense of belonging

“Uit onderzoeken over het welzijn van jongeren blijkt dat er in de coronaperiode een gebrek was aan ‘a sense of belonging’. Het gevoel ergens bij horen draagt voor iedereen bij aan een algeheel gevoel van welzijn. Normaal gesproken creëer je een community waarin je je als student verbonden weet met je medestudenten, met je docenten, en misschien zelfs met psychologen wanneer je die even nodig hebt. Die community draagt eraan bij dat je je als student prettig voelt en af en toe een tegenslag heus wel aankunt. Maar tijdens de lockdown was het bijzonder moeilijk zo’n community op te bouwen terwijl die zo belangrijk is om eenzaamheid te bestrijden. Wij zien dat niet alleen hier aan de UM, dat beeld is hetzelfde aan alle universiteiten.”

Margriet Schreuders
  • Heb je hulp, ondersteuning of advies nodig? Er staan mensen voor je klaar.

• Zit je ergens mee? Erover praten helpt! Bij @ease kun je gewoon binnenlopen of chatten: anoniem, zonder afspraak en gratis. Ze zijn er speciaal voor jongeren van 12 tot 25 jaar.

• Vergroot je weerbaarheid en doe mee met de activiteiten van de Wellbeing Movement.

• Op zoek naar een plek waar je samen met anderen jezelf kunt zijn? Dan is er de InnBetween.

• Wil je mensen ontmoeten? Sluit je dan aan bij de UM Community.

• Even een moment van rust en stilte nodig? Boek een timeslot in de Mindfulnest.