Studentendebat: Ga stemmen voor Europa

In aanloop naar de Europese verkiezingen organiseerde expertisecentrum ITEM van de Universiteit Maastricht een geslaagd studentendebat met Europarlementariërs in de Bonbonnière in Maastricht. Alle deelnemers waren het over een ding eens: Ga vooral stemmen deze week!

Voor een enthousiast en geëngageerd publiek gaven studenten hun mening over belangrijke thema’s in Europa, zoals klimaatverandering, werkloosheid, migratie, veiligheid en werken en studeren in heel Europa.

De volgende Europarlementariërs gingen het debat aan:

• Felix Klos heeft als woordvoerder van de fractie van de D66 in de Tweede Kamer gewerkt en is nu een van de lijsttrekkers van de D66 (onderdeel van ALDE) voor de Europese verkiezingen. Hij heeft Politicologie aan Middlebury College, VS, en Moderne Britse en Europese geschiedenis aan Lincoln College, Oxford, gestudeerd.
  • Jannes de Jong is momenteel hoofd van de ECR-Fractie in het Europees Parlement en is kandidaat namens de ChristenUnie. Hij heeft International Development Studies aan de Universiteit Utrecht gestudeerd.
  • Jeroen Lenaers is sinds 2014 lid van het Europees Parlement namens het CDA binnen de Europese Volkspartij. Hij heeft European Studies aan de Universiteit Maastricht gestudeerd.

Jacques Michel Bloi (ALDE) moest wegens ziekte verstek laten gaan. Studieverenigingen deden voorafgaand het debat voorstellen voor thema’s en gaven een toelichting bij hun stellingen. De Europarlementariërs kregen ieder een minuut om te reageren, waarna de moderator de studenten in het publiek het woord gaf. Via online tool Kahoot, geprojecteerd op een groot scherm, kon de mening van het publiek worden gevolgd. Op basis van die input werden vragen geformuleerd aan de Europarlementariërs en de deelnemers.

Feedback

Zowel studenten als politici spraken na afloop enthousiast over het debat. Ze waren onder de indruk van de sfeer, de kwaliteit van de discussis en de betrokkenheid van de deelnemers.

"ITEM managed to create a space of constructive exchange between students and MEPs. PINE (Pluralism in Economics Maastricht) favours a new approach to economics in order to address urgent issues such as climate change, unemployment or right wing tendencies adequately. This debate has once more underlined that in order to tackle climate change and other issues, we need to change economic thinking first."
Maurice Höfgen, Pluralism in Economics Maastricht, University College Maastricht

"The Student Debate organised by ITEM provided a great opportunity to directly discuss topics that we find important with potential MEPs. The format of the debate, the statements formulated by our and other associations, the interactive web tool as well as the skilled moderator ensured that the debate was truly student-friendly. MEPs and participants were really engaged. Big thanks to ITEM!"
Liselotte Grönlund, European Law Students Association, Maastricht

"The atmosphere at the debate was quite electric. The candidates stood their ground despite the tough questions and they challenged each other. Also, the audience made sure that the candidates gave well-argued responses and asked for more clarification if the answers were too vague in their opinion."
Oona Huttunen, Jonge Europese Federalisten, Maastricht