Promovendus Doudou Huang geselecteerd voor fellowshipprogramma bij het Internationaal Gerechtshof

Doudou Huang, promovendus aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Maastricht, mag deelnemen aan het Judicial Fellowship Programme van 2024-2025. Het is voor het eerst dat het Internationaal Gerechtshof een student van de Universiteit Maastricht selecteert.

Het ICJ Judicial Fellows Programme werd opgericht in 1999 en is de meest competitieve en begeerde fellowship in het internationale recht. Het biedt deelnemers de mogelijkheid professionele ervaring op te doen door te werken voor het Internationaal Gerechtshof. Het doel is om het begrip van het internationale publiekrecht in de praktijk en de procedures van het Hof te verbeteren door hen direct bij de activiteiten van het Hof te betrekken. Het Hof selecteert over het algemeen vijftien deelnemers die door universiteiten wereldwijd zijn genomineerd, en elke Judicial Fellow zal onder toezicht van een Lid van het Hof werken.

Droomplek

Momenteel zit Doudou in het derde jaar van haar PhD. Haar onderzoek richt zich op de algemene toepassing van regels inzake grensoverschrijdende schade in het internationale publiekrecht. “Mijn ambitie om voor het Internationaal Gerechtshof te werken, was er al vanaf het tweede jaar van mijn bachelor studie. Tijdens mijn bachelor in China en mijn master in Leiden deed ik mee aan de Jessup Moot Court Competition. Ik was gefascineerd door hoe divers maar toch rigoureus de interpretatie van internationaal recht kan zijn en werd gestimuleerd door de drang om op een dag aan echte internationale rechtszaken te werken. Voor een student internationaal publiekrecht is het ICJ een droomplek om naartoe te gaan”, legt Doudou uit. “Deze kans wordt een mijlpaal in mijn professionele en academische carrière. Om te mogen ervaren om daar te werken, dingen te zien vanuit verschillende perspectieven… Ik voel me erg gelukkig en gezegend met deze kans.”

Doudou zal samen met veertien andere deelnemers het fellowshipprogramma doorlopen. ”Het is een hele gevarieerde groep die bestaat uit masterafgestudeerden en promovendi met verschillende culturele en educatieve achtergronden,” vertelt ze.

Onderzoek verbreden

Het fellowshipprogramma start in september dit jaar en eindigt in juni 2025. In deze periode werkt Doudou iedere dag bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. “"De fellows zullen rechtstreeks samenwerken met hun toegewezen rechter. We kunnen verwachten dat we onderzoek zullen doen naar rechtsvragen of feiten met betrekking tot de lopende zaken, hoorzittingen zullen bijwonen en memoranda zullen opstellen." Ze hoopt dat deze inspirerende omgeving, het uitdagende werk en de nieuwe collega's haar onderzoek zullen helpen verbreden. "Mijn huidige onderzoek, de toepassing van regels inzake grensoverschrijdende schade, is relatief uitgebreid. Deze stage kan me ongetwijfeld motiveren om andere rechtsgebieden te volgen waarmee ik niet bekend was," legt ze uit. "Een ander leerdoel voor mij is om de correlatie en de verschillen tussen academisch onderzoek en de daadwerkelijke internationale rechtspraktijk te verkennen. Je ziet het Hof werken, zaken die plaatsvinden... Dat is anders dan het lezen van een boek."