Interview met Michela en Meike

Student- en Instagram ambassadeurs: inspiratie en hulp voor toekomstige studenten

Hoe vind ik een kamer in Maastricht? Hoe ziet een dag op de Faculteit der Rechtsgeleerdheid eruit? Wat maakt Maastricht anders dan andere steden waar ik rechten kan studeren? Zomaar wat vragen die de studentambassadeurs van onze faculteit regelmatig krijgen. Samen met zo’n vijftig andere studenten helpen Michela Spampinato en Meike Bakkeren toekomstige studenten om de juiste studiekeuze te maken en delen zij persoonlijke ervaringen om anderen te inspireren.

Michela Spampinato

European Law | Instagram ambassadeur

Het studentenleven delen

“Toen ik rondneusde voor opleidingen in Nederland, volgde ik een Instagram ambassadeur van de rechtenfaculteit in Maastricht. In mijn tweede jaar van European Law School raadde een vriendin aan om te solliciteren voor diezelfde functie. Omdat ik al veel over mijn eigen leven deelde op Instagram dacht ik ‘waarom zou ik dat niet doen voor de faculteit?’. Een van de redenen waarom ik actief ben op Instagram is omdat ik mensen op een positieve manier kan beïnvloeden. Ik heb op een bepaalde manier invloed op hun toekomst.”

Geen verrassingen

“Ik geef mensen een kleine inkijk in het studentenleven in Maastricht met Reels en Stories. Daarnaast heb ik ook veel een-op-eencontact via direct messages, maar ook persoonlijk contact tijdens Open Days en de introductieweek. Ik krijg veel vragen over studentenhuisvesting in Maastricht, maar ook over de lesroosters en de voor- en nadelen van het Probleemgestuurd Onderwijs. Soms zijn mensen bang dat ze niet genoeg contacturen krijgen met docenten en daardoor te weinig leren. Een andere vraag die ik geregeld krijg, is: ‘kan ik advocaat worden als ik European Law School heb afgerond?’. Een hele belangrijke vraag, want met het European Law Schooldiploma kun je niet zomaar pleiten in ieder land, tenzij je verder verdiept in het recht van dat specifieke land. Dus als die vraag wordt gesteld, doe ik mijn best om de toekomstige student te laten zien wat de studie inhoudt. Sommigen worden verrast, maar ik probeer te voorkomen dat ze teleurgesteld worden aan het eind van de rit.”

Unieke benadering

“Het verbaast me dat we een van de weinige universiteiten zijn die dit soort ambassadeurschap hebben. Het maakt het veel makkelijker om in contact te komen met je toekomstige studie. Het is nogal uniek en ik ben trots dat ik hier deel van uitmaak. Ik hoop dat de studenten die mij contacteren de juiste keuze maken. Ik heb gemerkt dat je als ambassadeur indirect iemands leven kan veranderen.”

Meike Bakkeren

Nederlands recht en Fiscaal recht| Studentambassadeur

Nieuwe studenten aantrekken

“Het is niet de eerste keer dat ik ambassadeur van mijn studie ben. Tijdens mijn middelbareschooltijd en vorige studie deed ik het ook al. Toen ik naar Maastricht kwam voor de opleidingen Nederlands recht en Fiscaal recht stuurde ik een e-mail naar de persoon die verantwoordelijk is voor de studentambassadeurs en kreeg ik de baan. Iedere maand besteed ik zo’n acht uur om te helpen bij het werven van nieuwe studenten uit het hele land.”

Dankbaar werk

“Veel studenten die kiezen voor Nederlands recht, komen uit de regio van Maastricht, en dat is goed. Maar we zien ook graag dat studenten van buiten de regio hiernaartoe komen. Daarom doe ik mijn best om mensen te enthousiasmeren voor een opleiding in Maastricht. Om deze volgende stap verder weg van huis te maken, net zoals ik dat deed. Tijdens Open Days krijg ik veel vragen over het studieprogramma en hoe het verschilt van andere rechtenstudies in Nederland. Het Probleemgestuurd Onderwijs is ook een belangrijk thema, want veel mensen zitten met vragen over hoe dit precies werkt voor de studie Nederlands recht. Deze past binnen een nationaal juridisch kader, dus alle programma's in het land moeten min of meer hetzelfde zijn voor hetzelfde diploma. Daarnaast help ik ook bij Verdiepingsdagen. Deze worden georganiseerd voor middelbare schoolleerlingen die in de beginfase van de studiekeuze zitten. Het is leuk en dankbaar werk. Een tijdje geleden kwam een groep van twaalf zestienjarige jongens naar de faculteit. Toen ze arriveerden keken ze een beetje chagrijnig, maar na de presentatie en de opdracht waren ze hartstikke enthousiast. Dat is wat je wil: hen prikkelen voor, in mijn geval, Nederlands recht en Fiscaal recht.

Onderdeel van de community

“Als ambassadeur laat je ook een soort toewijding naar de faculteit zien. Je bent niet alleen bezig met studeren, maar ook onderdeel van een sociale community die belangrijke informatie deelt over de opleidingen. Je moet eerlijk zijn, en soms betekent dat dat je iemand moet teleurstellen. Hoe dan ook, je helpt mensen op weg naar hun carrière en verdere leven, in Maastricht óf daarbuiten.”