Prof. dr. Stef Kremers opvolger van prof. dr. Nanne de Vries in faculteitsbestuur FHML en in RvB MUMC+

stef_kremers-web.jpg

Prof. dr. Stef Kremers is op 1 november 2021 benoemd tot vice-decaan van FHML en lid van de Raad van Bestuur van het Maastricht UMC+. In samenspraak met de decaan en de overige leden van het FHML-bestuur, zullen zijn portefeuilles binnenkort worden vastgesteld en gecommuniceerd. Hij blijft tevens actief in onderwijs en onderzoek.

Stef kent een lange UM-carrière; hij studeerde Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Maastricht in de jaren 90, promoveerde in 2002, werd geselecteerd voor het Toptalenten-programma en is in 2013 benoemd als profileringshoogleraar Preventie van Obesitas. Sinds 2017 is hij divisieleider binnen de onderzoeksschool NUTRIM. In 2018 werd hij benoemd als voorzitter van de vakgroep Gezondheidsbevordering en vakhoogleraar Gezondheidsbevordering.

Decaan Annemie Schols: “Ik vind het belangrijk dat het unieke, brede profiel van onze Faculteit (Gezondheidswetenschappen, Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen) bestuurlijk goed verankerd is. Preventie en gezondheidsbevordering zijn ook cruciaal in de Gezond Leven Strategie van het Maastricht UMC+. Ik ben opgetogen dat Stef, een verbinder pur sang, met zijn gedrevenheid en frisse blik op de brede impact van FHML voor de publieke gezondheid, zich in deze fase van zijn academische carrière wil inzetten voor onze gezamenlijke bestuurlijke missie.”

Stef kijkt uit naar zijn nieuwe functie: “De praktijk van publieke gezondheid, zorg, wetenschap en onderwijs vraagt meer dan ooit om een integrale aanpak. Faculteit en ziekenhuis hebben veel uitdagingen en kansen op het gebied van samenwerking, zowel intern, als regionaal en landelijk. Ik kijk ernaar uit om als lid van het bestuur mijn bijdrage te leveren aan versterking en borging van de initiatieven die de afgelopen jaren zijn ingezet.”

• De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft dr. Marieke Hopman en dr. Guleid Jama financiering toegekend voor hun nieuwe onderzoeksproject CHILD-WAR.

• Jonge onderzoekers van de Universiteit van Cyprus nemen in juni deel aan een trainingssessie bij UNU-MERIT gericht op het stimuleren van excellent onderzoek en innovatie.

• Hoe kan én moet de overheid reageren op de huidige lage deelname aan het vaccinatieprogramma? Is drang, of zelfs dwang te rechtvaardigen? Op die vragen geeft het boek Inducing Immunity? Justifying Immunization Policies in Times of Vaccine Hesitancy antwoorden.