Pilar Martinez krijgt eerste Weston-beurs voor UM

Dr. Pilar Martinez is de eerste UM-onderzoeker die een beurs van het Canadese Weston Brain Institute heeft gekregen om haar onderzoek naar de ziekte van Alzheimer voort te zetten. De 107.000 euro is afkomstig van ‘The Selfridges Group Foundation’, eveneens de eigenaar van de Nederlandse warenhuisketen De Bijenkorf, en steunt specifiek Nederlands wetenschappelijk onderzoek naar hersenziektes. Pilar Martinez richt zich met haar onderzoek met name op de rol van lipides in de hersenen.

Met de beurs gaat Pilar Martinez zich richten op gegevens uit de Maastricht Studie; een grote cohortstudie naar de gezondheidstoestand van tienduizend Limburgers van 2010 tot 2018. In het bij vierhonderd van deze mensen afgenomen bloed gaat ze de veranderingen in lipides (vetten) onderzoeken, omdat deze mogelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het ontstaan van de ziekte van Alzheimer. Martinez: “Tot nu toe richt de diagnostiek en behandeling van de ziekte van Alzheimer zich vooral op eiwitten die samenklonteren tussen de hersencellen en daarmee de communicatie tussen de cellen bemoeilijken. Maar verstoringen van de lipiden, ofwel de vetten in de hersenen kunnen ook een belangrijke rol spelen en dat hoop ik verder te ontrafelen. Beurzen als deze zijn belangrijk om verder te kunnen bouwen aan dit onderzoek en zo hopelijk ooit echt iets te kunnen betekenen voor de patiënten.”

Euregionaal platform
De onderzoeker is ook onderdeel van een interuniversitair consortium dat met behulp van een ZonMW-subsidie (Memorabel programma) onderzoekt of een bepaald Multiple Sclerose-medicijn (dat bekend staat om zijn werking op bepaalde lipides) ook voor de ziekte van Alzheimer gunstige effecten kan hebben. Daarnaast is ze betrokken bij het initiatief om in de Euregio, in samenwerking met universiteiten en bedrijfsleven een platform te vestigen voor de diagnose van cardiovasculaire en hersenziekten, met een focus op lipides. Dit najaar moet het besluit volgen.
Dr. Pilar Martinez promoveerde in 2003 cum laude aan de Spaanse Universiteit van Valencia en kwam een jaar eerder naar Maastricht met een Marie Curie Fellowship-beurs. Sindsdien werkt ze aan de Universiteit Maastricht.