21 - 27 Oktober

Open Access Week

Open Science is een internationaal fenomeen dat ook binnen de Universiteit Maastricht steeds concreter vorm krijgt. Het heeft onder meer als doel dat wetenschap ‘zo open als mogelijk en zo gesloten als nodig’ wordt. Dat betekent onder meer dat wetenschappelijke publicaties laagdrempeliger toegankelijk worden (open access), dat onderzoeksdata optimaal hergebruikt kunnen worden (FAIR) en dat de erkenning en waardering van wetenschappers verandert. Vanaf 21 oktober is het internationaal Open Access Week. Tijdens het UM Open Science event, de 25e, ondertekent Rector Magnificus Rianne Letschert een verklaring waarmee de UM een andere manier van beoordelen van wetenschappers ondersteunt.

Wat is Open Science precies?

Open Science is een nieuwe benadering van wetenschappelijk onderzoek. Het gaat bijvoorbeeld om vrije online toegang tot wetenschappelijke publicaties en data, voor iedereen. Maar ook dat onderzoeksdata zoveel mogelijk vindbaar, toegankelijk, combineerbaar en herbruikbaar worden opgeslagen (FAIR). Daarnaast is het streven academici niet langer te beoordelen op aantallen wetenschappelijke publicaties en verworven beurzen, maar op het complete takenpakket van onderzoekers anno 2019. Dus ook onderwijsactiviteiten, leiderschapskwaliteiten en maatschappelijke impact moeten in de toekomst meewegen in de beoordeling van iemands kwaliteit en prestaties. In 2017 ondertekende de Vereniging van Universiteiten (VSNU) al het Nationaal Plan Open Science waarin de doelen en ambities voor Nederland staan vervat.

Meer informatie over open science bij de UM

UM ondertekent DORA

Tijdens het UM Open Science event op vrijdag 25 oktober ondertekent Rector Magnificus Rianne Letschert de San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA). Belangrijkste aanbeveling in deze verklaring, die in 2014 al door de VSNU werd ondertekend, is het niet beoordelen van wetenschappers aan de hand van ‘impact factoren’ van wetenschappelijke tijdschriften. Dit sluit ook aan bij het nationale project ‘Erkennen en waarderen van wetenschappers’, waarbij Letschert nauw betrokken is.

Rianne Letschert over het belang van open access en de nieuwe aanpak voor het erkennen en waarderen van wetenschappers