Nieuw gebouw voor Campus Venlo

Op 10 oktober vond de officiële opening plaats van de nieuwe locatie van de Campus Venlo. De campus van de Universiteit Maastricht is uit haar jasje gegroeid en is verhuisd naar het voormalige gebouw van de Raad van Arbeid in het centrum van Venlo. De feestelijke opening werd verricht door de decaan Aalt Bast.

De opening vond plaats tussen 15.00 en 18.00 uur. De sprekers waren:

• Dhr. R. van Heugten – Directeur Ontwikkelbedrijf  Greenport Venlo
  • Dhr. J. van den Akker – Gedeputeerde van de Provincie Limburg
  • Dhr. N. Bos – Vice-voorzitter Universiteit Maastricht
  • Dhr. E. Boom -Wethouder Economie, Arbeidsmarkt en Hoger Onderwijs Gemeente Venlo
  • Dhr. A. Bast – Decaan UM Campus Venlo

Het bureau InExarchitecten uit Maastricht creëerde met behoud van karakteristieke elementen uit de jaren 50, zoals de stalen kozijnen en glas in lood ramen, een moderne onderwijsfaciliteit in de Venlose binnenstad. Met 28 woonstudio’s voor studenten, een collegezaal, onderwijsruimtes, kantoren en een riante common room plus een buitenplaats met veel groen, is voor iedereen alles onder handbereik. Zo heeft de campus weer ruimte om te groeien met behoud van haar hechte community.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.