Nationale ombudsman looft dienstverlening peer-to-peer support voor internationale studenten

Op 24 oktober bezocht de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, de International Student Helpdesk (ISH) van het UM Studenten Service Centrum. Hij was erg geïnteresseerd in de dienstverlening aan internationale studenten die deze helpdesk verzorgt.

Een greep uit de onderwerpen die we samen hebben besproken:

• Waar lopen UM internationale studenten tegenaan in hun contact met de overheid?
  • Zijn er bepaalde knelpunten die steeds terugkeren?
  • Hoe verloopt het contact van de ISH (student)medewerkers met de overheidsinstanties?
  • In welke situaties kan het zinvol zijn dat ISH (student)medewerkers of internationale studenten zélf contact opnemen met de Nationale ombudsman?

Als UM zijn we trots op de peer-to-peer support van ISH die vanaf 2015 actief is. Nederlandse studenten helpen internationale studenten die vragen hebben over documenten of procedures van de overheid. Daarnaast kunnen studenten terecht met vragen over het openen van een Nederlandse bankrekening, het afsluiten van een passende verzekering. Of even binnenlopen met een Nederlandstalige brief van een officiële instantie die ze zelf niet kunnen lezen.

We zijn blij dat de dienstverlening van ISH positief gewaardeerd wordt door de Nationale ombudsman. Ook hebben we vervolgafspraken gemaakt om in de toekomst nóg beter van elkaars expertise en dienstverlening gebruik te maken.