Hoe Limburg werkt

Naar een duurzame, vitale en inclusieve samenleving

Iedereen een baan of zinvolle dagbesteding. Het is het ideale plaatje. Maar de praktijk is vaak anders. Jongeren met en zonder schooldiploma die geen werk vinden. Mensen die niet willen werken, mensen die niet kunnen werken.

In opdracht van de provincie bestuderen onderzoekers van de Universiteit Maastricht staat, kansen en uitdagingen van de Limburgse arbeidsmarkt via het programma 4Limburg.

Hun bevinden hoor je bij L1 Vandaag in de themaweek Hoe Limburg werkt. Met reportages, podcasts en achtergrond informatie over onder andere:

De rol van de gemeentes

Weten de gemeentes in Limburg op een goede manier mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan de slag te krijgen? Die vraag staat centraal in een langlopend onderzoek van de Universiteit Maastricht. Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt leven meestal van een uitkering. Ze hebben geen werk vanwege een lichamelijke of geestelijke beperking, gebrek aan diploma's of andere redenen. Elke gemeente heeft zo z'n eigen aanpak om deze groep aan een goede dagbesteding te helpen. Maar wat werkt en wat niet? De Universiteit Maastricht onderzoekt dit bij 2 Limburgse gemeentes. Hoogleraar Arbeids-epidemiologie IJmert Kant legt uit hoe dit werkt.

Neetz

Neetz staat voor (Neet aan ’t werk, neet op sjoël, neet op training). Het gaat jongeren die al op jonge leeftijd niet meer naar school gaan of geen werk hebben. Limburg is landelijk een uitschieter als het gaat om deze Neetz.

Volgens Mark Levels, hoogleraar gezondheid, onderwijs en werk van de Universiteit Maastricht is maatwerk de enige manier om Neetz weer op school of aan het werk te krijgen. Er bestaat geen algemeen recept. Alleen zijn er eigenlijk niet genoeg mensen en middelen om op maat jongeren te helpen. Beluister zijn verhaal.

Het pensioen

Omdat de pensioenleeftijd de afgelopen jaren stapsgewijs is verhoogd werken we steeds langer door. Omdat de pensioenleeftijd de afgelopen jaren stapsgewijs is verhoogd werken we steeds langer door. Driekwart van de Nederlandse bevolking tussen de 50 en 65 jaar heeft nu een baan. Nog nooit was dit aantal zo groot en de verwachtig is dat deze stijging doorzet, blijkt uit cijfers van het CBS. Maar kunnen we goed en gezond doorwerken tot 67 jaar of misschien wel langer? Beluister o.a. de podcast met Hoogeraar IJmert Kant van de Universiteit Maastricht:

Werk Capaciteiten monitor

Een burn-out, angst voor stress, paniekaanvallen...het zijn allemaal factoren waardoor sommige mensen het niet volhouden op de werkvloer. Ze worden onzeker, kunnen hun draai niet vinden en komen niet meer aan het werk. Juist voor deze mensen met afstand tot de arbeidsmarkt is een manier gevonden om ze weer aan de slag te krijgen. Het heet de Maastrichtse Werk Capaciteiten Monitor. Onderzoekster Gemma van Ruitenbeek legt uit hoe het werkt.

Hoe Limburg werkt