MEBIT Alumna, Rodica Ernst wint NRO-onderwijsprijs 2016

Op 2 november won Rodica Ernst (Udens College) en het META-team bestaande uit Plonie Nijhof (Hermann Wesselink College) en Joris Ghysels (Maastricht University) de NRO-onderwijsprijs voor hun onderzoek naar de zelf ontwikkelde META-methode.

Na twee jaar vooronderzoek op de eigen scholen hebben zij de effectiviteit en de overdraagbaarheid van de META-methode getest onder 17 docenten en 653 havo/vwo leerlingen. Het NRO-jury roemt met name de aanpak en de degelijke onderbouwing van het onderzoek en betitelt de methode als inspirerend en waardevol.

De feestelijke prijsuitreiking vond plaats op 2 november tijdens het NRO-congres. Aan beide prijzen is een bedrag van € 2.000 verbonden. De prijs is bestemd voor een leraar of andere onderwijsprofessional die op doeltreffende wijze binnen de school gebruik maakt van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek.

META methode

Om de leerlingen te leren denken in stapjes, is er door ons team de META-methode ontwikkeld. Deze methode bevat drie elementen: (1) een META-kaart, (2) mindmappen en (3) metacognitieve stellingen bespreken. De META-kaart is het belangrijkste element en werd eerst voor het vak wiskunde ontwikkeld.

Deze kaart bevat vier driehoeken, voor iedere denkstap een driehoek. De eerste stap is “begrijpen”, met metacognitieve vragen over de tekst. De tweede stap is “verbinden”. De gegevens, de vraag en de (voor)kennis worden aan elkaar verbonden. Tijdens de derde stap wordt er een “strategie” gekozen die het beste past bij de gegevens en de vraag. De laatste stap is het “controleren” van de uitkomst en de uitwerking. Mindmappen heeft als doel het terughalen van voorkennis en het structureren/ organiseren van informatie. Het bespreken van metacognitieve stellingen is belangrijk voor het bewust maken van het eigen leerproces.

Rodica Ernst

"Met de META-methode is een sterk middel gecreëerd voor het verbeteren van leerprestaties, zelfregulatie, leerstrategieën en motivatie van de leerlingen. De jury vindt de META-methode inspirerend en zeer waardevol."

NRO-jury 2016

Om de leerlingen te leren denken in stapjes, is er door ons team de META-methode ontwikkeld. Deze methode bevat drie elementen: (1) een META-kaart, (2) mindmappen en (3) metacognitieve stellingen bespreken. De META-kaart is het belangrijkste element en werd eerst voor het vak wiskunde ontwikkeld.

Lees ook

  • De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL. 

  • “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

  • Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.