Masoud Zamani Esteki ontvangt KNAW Early Career Award

Masoud Zamani Esteki heeft de KNAW early career award ontvangen voor zijn onderzoek naar reproductieve gezondheid. Zamani Esteki is universitair hoofddocent bij de afdeling klinische genetica, en hij leidt het Laboratory of Cellular Genomic Medicine.

Genetische fouten

Gezonde kinderen krijgen is niet altijd vanzelfsprekend, vooral wanneer koppels een grote kans hebben op een kind met een genetische aandoening. Zamani Esteki vond met innovatieve technieken dat meer dan 80% van de embryo's genetische fouten heeft, maar dat de meeste embryo’s die genetische fouten tijdens de ontwikkeling zelf oplossen. Samen met zijn groep wil hij begrijpen hoe en wanneer onze vroegste cellen omgaan met deze genetische afwijkingen. Zijn onderzoekslijn omvat de vroege menselijke ontwikkeling, vanaf de vorming en afgifte van eicellen in de eierstokken tot de ontwikkeling van de foetus in de baarmoeder.

Zamani Esteki combineert technieken uit de moleculaire en klinische genetica en kunstmatige intelligentie. In onderstaande video belicht hij enkele benaderingen van zijn onderzoek.

Impact

De technieken die Zamani Esteki ontwikkelde worden nu als diagnostische genetische tests gebruikt in de kliniek. Zo kan een niet-invasieve prenatale tests (NIPT) bij zwangere vrouwen eventuele genetische afwijkingen bij ongeboren kinderen opsporen. Koppels met een hoog risico op een kind met een genetische aandoening kunnen vóór de zwangerschap embryo's laten testen, via in-vitrofertilisatie (IVF). Alleen genetisch gezonde embryo's worden dan geïmplanteerd in de baarmoeder van de moeder, en leiden zo hopelijk tot een succesvolle zwangerschap. Het Maastricht UMC+ is het enige centrum in Nederland dat deze zogenoemde preïmplantatie genetische test (PGT) uitvoert.

Masoud werkt nauw samen met het Maastricht UMC+ zodat zijn technieken in de kliniek terecht komen, zoals met (laboratorium)klinisch genetici en technici van de afdeling Klinische Genetica en het IVF-laboratorium. De groep van Masoud werkt nauw samen met (inter)nationale onderzoeksgroepen en consortia in Nederland (bijv. PGT Nederland en NIPT consortium) en in heel Europa.

KNAW Early Career Award

Foto door KNAW

Zamani Esteki is een van de 12 ontvangers van de KNAW Early Career Award. De prijsuitreiking vond plaats op 14 februari in het Trippenhuis van de KNAW in Amsterdam. De prijs erkent getalenteerde onderzoekers die aan het begin van hun carrière staan en de potentie hebben om innovatieve en originele onderzoeksideeën te blijven ontwikkelen.

De winnaars ontvangen een kunstwerk en een geldprijs, die Zamani Esteki wil gebruiken om onconventionele experimenten uit te voeren om voortplantingsproblemen aan te pakken. Hij zal ook zijn recente inspanningen om reproductieve kennis te vergroten verder ontwikkelen, zoals de website www.PREhealth.org die is opgezet in samenwerking met getalenteerde studenten.

(Foto door KNAW)

• De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft dr. Marieke Hopman en dr. Guleid Jama financiering toegekend voor hun nieuwe onderzoeksproject CHILD-WAR.

• Jonge onderzoekers van de Universiteit van Cyprus nemen in juni deel aan een trainingssessie bij UNU-MERIT gericht op het stimuleren van excellent onderzoek en innovatie.

• Hoe kan én moet de overheid reageren op de huidige lage deelname aan het vaccinatieprogramma? Is drang, of zelfs dwang te rechtvaardigen? Op die vragen geeft het boek Inducing Immunity? Justifying Immunization Policies in Times of Vaccine Hesitancy antwoorden.