Make Europe Great Again: hoe het Hongaarse EU-voorzitterschap Brussel ontregelt

Sinds Hongarije op 1 juli het roulerend voorzitterschap van de EU-Raad overnam, is premier Viktor Orbán begonnen aan een alom bekritiseerde vredesmissie voor Oekraïne, inclusief ontmoetingen met leiders van Rusland en China. Dit heeft geleid tot veel speculatie over wat de komende zes maanden van het Hongaarse voorzitterschap zullen betekenen voor de EU. Studio Europa Maastricht besprak dit met Dr. Giselle Bosse, universitair hoogleraar en Jean Monnet Chair Internationale Betrekkingen van de EU aan de Faculty of Arts and Social Sciences van de Universiteit Maastricht.

Let op: dit artikel is alleen in het Engels beschikbaar.

• De Grote Gracht is rijkelijk voorzien van historische gebouwen met bijzondere verhalen. Ook deze keer bevindt onze ‘verborgen parel’ zich in deze Maastrichtse straat, op huisnummer 76: de (fietsen)kelder.

• “We zijn pioniers van een nieuwe tak van engineeringwetenschappen, niet alleen voor Maastricht, maar voor de wereld.” Zegt Francesco Ferrari over de groep van dertien studenten, waaronder hijzelf, die in juli als eerste het bachelordiploma Circular Engineering kreeg.

• Bewegende oranje stippen op een gele achtergrond zijn het eerste teken dat er iets bijzonders gebeurt in de wereldwijd beroemde kalksteengroeve in de Maastrichtse Sint-Pietersberg. Dichterbij zie je dat het om mensen gaat gekleed in oranje hesjes. Het zijn studenten van het Maastricht Science...