Maastricht officieel toegelaten tot LHCb-experiment op CERN

Universiteit Maastricht is officieel toegelaten tot het LHCb-experiment op CERN vanaf januari 2020. Tegelijkertijd installeerde de ‘Faculty of Science and Engineering’ een nieuwe leerstoel, prof. Marcel Merk, over ‘collider physics’ in de nieuw opgerichte onderzoeksgroep.​

De onderzoeksgroep gaat op zoek naar het bestaan van nieuwe, fundamentele kwantumdeeltjes, die onze onvoorstelbare waarnemingen in de kosmos, inclusief het verdwijnen van antimaterie in ons universum, direct na de oerknal zouden kunnen verklaren. Dit wordt gedaan met behulp van verval van zogenaamde ‘beauty-mesons’. Dat zijn instabiele deeltjes zijn die worden geproduceerd in ’s werelds krachtigste, de Large Hadron Collider op CERN in Genève.

Search for the existence of new, fundamental quantum particles

Onderzoeken van alle natuurkrachten in Maastricht

Verder worden nieuwe toepassingen van ‘Machine Learning’ en ‘High-Performance Computing’ in de gegevensverwerking van het LHCb-experiment onderzocht, samen met experts van ‘Data Science and Knowledge Engineering. "Ik kijk ernaar uit om alle prachtige dingen te zien waartoe deze samenwerking zal leiden", zegt dr. Jacco de Vries, de hoofdonderzoeker van de groep tegenover CERN. “Samen met de Einstein Telescoop, die zich richt op zwaartekrachtseffecten, hebben we nu een onderzoeksteam dat onderzoek doet naar alle andere fundamentele natuurkrachten - zwak, sterk en elektromagnetisch – hier…in Maastricht!”

Natuurkunde aan de Universiteit Maastricht

Deeltjesfysica onderzoek aan de Universiteit Maastricht begon ongeveer twee jaar geleden bij het Maastricht Science Programme, binnen de ‘Faculty of Science and Engineering’, in samenwerking met het Nationaal instituut voor subatomaire fysica: Nikhef.

• “We zijn pioniers van een nieuwe tak van engineeringwetenschappen, niet alleen voor Maastricht, maar voor de wereld.” Zegt Francesco Ferrari over de groep van dertien studenten, waaronder hijzelf, die in juli als eerste het bachelordiploma Circular Engineering kreeg.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...