Maaike Gerritse wint de MaCSBio Thesis award 2021

Systems Biology student Maaike Gerritse is de winnaar van de MaCSBio thesis award 2021. Ze won de award met haar thesis over ‘Heterogeneity among trauma-exposed subjects; studied at the multi-omics level’. Ze schreef haar thesis binnen de groep neuro-epigenetica van de afdeling Psychiatrie en Neuropsychologie van FHML onder de gezamenlijke supervisie van Dr. Lars Eijssen en Dr. Rachel Cavill.

In haar afstudeerwerk integreerde Maaike transcriptomics, methylatie, en proteomicadata om de heterogeniteit te bestuderen die wordt waargenomen bij PTSS-patiënten (posttraumatische stressstoornis). Dit is met name van belang omdat bekend is dat deze patiënten zeer uiteenlopende symptomatologie vertonen. Maaike bestudeerde deze uiteenlopende symptomatologie op fysiologisch en moleculair niveau.

"Er zitten ontzettend veel hardwerkende en getalenteerde jonge wetenschappers in onze onderwijsgroep, dus het was een hele eer om de MaCSBio Thesis Award in ontvangst te mogen nemen!
Maaike Gerritse

De MaCSBio Thesis Award
Het Maastricht Centre for Systems Biology (MaCSBio) ondersteunt wetenschappelijke excellentie en impact onder MSc Systems Biology studenten door jaarlijks een masterthesis-award uit te reiken.

Elk jaar selecteert MaCSBio een van de afstuderende MSc Systems Biology studenten voor de MaCSBio Thesis Award op basis van:
- Kwaliteit van de thesisverdediging
- Kwaliteit van de geschreven thesis
- Wetenschappelijke bijdrage van de geschreven thesis
- Academische resultaten

De prijs is bestemd voor de student wiens masterscriptie het beste getuigt van origineel onderzoek, schrijf- en presentatievaardigheden en kritisch denken in de opleiding MSc Systems Biology die aan Maastricht University wordt aangeboden.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.