KE@Work genomineerd voor Reimagine Education Award

Het honoursprogramma voor bachelorstudenten van de opleiding Data Science and Knowledge Engineering, KnowledgeEngineering@Work oftewel KE@Work, is dit jaar genomineerd voor een Reimagine Education Award. De toonaangevende Reimagine awards belonen onderwijsinnovaties uit de hele wereld.

KE@Work begon in 2014 als manier om getalenteerde studenten extra uitdaging te bieden en de banden met lokale bedrijven aan te halen. Prof. Dr. Frank Thuijsman, initiatiefnemer van het project: “We wilden studenten een manier bieden om kennis te maken met de arbeidsmarkt, terwijl we ze tegelijkertijd blijven betrekken bij hun studie.”

KE@Work selecteert de beste studenten van de bacheloropleiding Data Science and Knowledge Engineering. De studenten worden aan bedrijven gekoppeld, waar ze twee jaar halftijds werken aan studiegerelateerde opdrachten. Vanuit de opleiding bewaakt een mentor de kwaliteit van de projecten. KE@Work-studenten doen ondertussen werkervaring op en leren zich staande te houden binnen een bedrijf. Dergelijke vaardigheden komen doorgaans niet aan bod bij een academische opleiding. KE@Work draagt op die manier bij aan de positie van studenten op de arbeidsmarkt, wat tevens een van de speerpunten van de Reimagine Education Awards is.

Een win-win-win-situatie

De inzending van Prof. Dr. Thuijsman benadrukt dat KE@Work waardevol is voor alle partijen. “Bedrijven die voor het eerst meedoen zijn verrast”, zegt Mel Schickel, coordinator van KE@Work. “Ze verwachten dat ze studenten nog veel moeten leren. Dat misverstand zetten onze studenten snel recht. Onze studenten kijken met een analytische blik naar hun projecten en zien meerdere perspectieven. Het project loopt twee jaar, waardoor studenten de tijd hebben om tot mooie resultaten te komen en ondertussen academische inzichten toe te passen.”

De Oscars van het onderwijs

KE@Work bevond zich dit jaar in een sterk deelnemersveld. Maar liefst 1150 projecten dongen mee voor een Reimagine Education Award, die wordt gezien als de ‘Oscar van het onderwijs’. De winnaars worden eind november bekend gemaakt tijdens de awardceremonie in San Francisco, waar vertegenwoordigers van bedrijven als Google en IBM en topuniversiteiten uit de hele wereld aanwezig zijn.

Het departement Data Science and Knowledge Engineering gebruikt KE@Work als waardevolle bron van feedback, die helpt om de lesstof optimaal aan te laten sluiten op de arbeidsmarkt. De partnerschappen met lokale bedrijven – tot nu toe zo’n 30, waaronder met bedrijven als APG, Mediaan, VodafoneZiggo en Q-Park – zorgen daarnaast voor nieuwe samenwerkingen op onderzoeksgebied. KE@Work is dan ook genomineerd in de categorie ‘Best University-Employer Partnership’.

• “We zijn pioniers van een nieuwe tak van engineeringwetenschappen, niet alleen voor Maastricht, maar voor de wereld.” Zegt Francesco Ferrari over de groep van dertien studenten, waaronder hijzelf, die in juli als eerste het bachelordiploma Circular Engineering kreeg.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...