Internationale studenten willen eerlijkere verdeling medicijnen

Een eerlijkere verdeling van medicijnen dankzij vrijwillige hulp van studenten. Met dat oogmerk is aan het begin van deze eeuw de Universities Allied for Essential Medicine opgericht. Van 22 tot 22 april j.l. hield deze organisatie-zonder-winstoogmerk de jaarlijkse conferentie in Maastricht. Gastheer was de Universiteit Maastricht.

UAEM is een internationale vrijwilligersorganisatie gerund door studenten, die in 2001 een prijsverlaging realiseerde voor HIV/AIDS medicijnen in de Afrikaanse sub-Sahara. Na deze eerste succesvolle actie groeide UAEM uit tot een wereldwijde club met afdelingen in meer dan 100 universiteiten verdeeld over ruim 20 landen. Leden zijn studenten o.a. op het gebied van geneeskunde, medicijnen, economie.

De conferentie in Maastricht werd bijgewoond door 175 Europese studenten. Samen deelden en bespraken zij nieuwe ideeën en projecten en zochten naar samenwerking met deskundigen en professional. Dit alles met het doel om nieuwe acties te ontwikkelen die medicijnen makkelijker beschikbaar maken voor mensen die het nodig hebben.

Eén van de thema’s was de hoge prijs van veel geneesmiddelen. Conclusie was dat er meer transparantie moet komen op het gebied van onderzoek en productie. Universiteit Maastricht ondersteunt dit van harte. In 2015 ondertekende professor dr. Martin Paul the Socially Responsible Research and Licensing policy en was daarmee de eerste universiteit in Nederland en één van de weinigen in Europa die dit beleidsdocument omarmde.