Hylke Dijkstra benoemd tot hoogleraar Internationale Veiligheid en Samenwerking

Hylke Dijkstra is per 1 april 2023 hoogleraar Internationale Veiligheid en Samenwerking aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen (FASoS) van de Universiteit Maastricht. Door middel van deze nieuw ingestelde leerstoel gaat Hylke Dijkstra onderzoek doen naar hoe internationale samenwerking en bestuur het beste kan functioneren gezien de toenemende geopolitieke problemen, zoals de oorlog in Oekraïne en de snelle opkomst van China. Hij zal in het bijzonder aandacht besteden aan hoe Europa kan bijdragen aan een verandering in internationale samenwerking.

In een reactie op zijn benoeming merkt prof. dr. Hylke Dijkstra op dat “we voor veel internationale samenwerkingsuitdagingen staan. We moeten het wereldwijde gezondheidsbeheer verbeteren om de volgende pandemie te voorkomen, cyberoorlogvoering en kunstmatige intelligentie reguleren en vooral de klimaatcrisis aanpakken. Toch is multilaterale samenwerking de laatste jaren steeds moeilijker geworden door allerlei geopolitieke problemen. Landen over de hele wereld zijn het steeds minder met elkaar eens. Ik ben dankbaar voor deze nieuwe leerstoel, die me in staat stelt belangrijk onderzoek te doen naar hoe we deze aankomende beleidsuitdagingen moeten aanpakken”.

Hylke Dijkstra begon in 2001 bij de Universiteit Maastricht als bachelorstudent Europese Studies en economie. Hij ontving een MPhil van de Universiteit van Cambridge in 2007 en een PhD van Maastricht in 2011. Na een tweejarige Marie Curie Fellowship aan de Universiteit van Oxford keerde hij terug naar Maastricht, waar hij de afgelopen tien jaar drie grote door de EU gefinancierde onderzoeksprojecten heeft geleid.

Hylke Dijkstra is momenteel hoofd van het onderzoeksprogramma "Politics and Culture in Europe" aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen. Hij is ook de hoofdonderzoeker van een ERC-onderzoeksproject over het verval en de dood van internationale organisaties. Hij is ook hoofdredacteur van het tijdschrift Contemporary Security Policy en werkpakketleider in het door Horizon 2020 gefinancierde JOINT-project. Hij is lid van de Vaste Commissie Europese Integratie van de Adviesraad Internationale Vraagstukken.