Hoe schrijf je een toneelstuk? Leer het van Toneelgroep Maastricht

Op 24 april speelt Toneelgroep Maastricht Een meeuw, een bewerking van het beroemde stuk van Anton Tsjechov door Ilja Leonard Pfeijffer. De voorstelling vindt plaats in Theater aan het Vrijthof. De voorstelling wordt gespeeld in het Nederlands, maar op zondag 24 april wordt deze Engelse boventiteld, wat betekent dat je de Engelse vertaling kunt lezen op schermen boven het toneel. Zo kun je samen met je internationale medestudenten van deze voorstelling genieten.

Over de voorstelling

Een meeuw speelt zich af in een theaterfamilie. Moeder Arkadina staat als actrice aan de top van haar roem, maar voelt de hete adem van de jongere generatie in haar nek. Ze heeft een relatie met de sterschrijver Trigorin, wiens talent kleiner is dan zijn bekendheid doet vermoeden. Arkadina’s zoon Konstantin droomt van een carrière als toneelschrijver, zijn vriendinnetje Nina wil actrice worden. Alle personages hopen op een mooier leven. Vergeefs. Want dromen van een ander leven is altijd mooier dan dat leven zelf.

Lees meer over het stuk op de website van Toneelgroep Maastricht. Als een inleiding op de voorstelling, biedt Toneelgroep Maastricht twee mogelijkheden:

Toneelgroep Maastricht

Optie 1

Ontvang een online inleiding, doe mee aan een schrijfworkshop, ontmoet de acteurs & ga de voorstelling zien

1. Ontvang een online inleiding: via e-mail ontvang je de Engelse vertaling van het script en een (ondertitelde) video inleiding waarin de regisseur, de decorontwerper en de acteurs vertellen over de voorstelling. Je ontvangt daarnaast een (ondertitelde) video waarin de regisseur meer vertelt over het schrijfproces met en van Ilja Leonard Pfeijffer.
  2. Doe mee aan een schrijfworkshop*: toneelschrijver Timen Jan Veenstra leert je de basisprincipes van toneelschrijven en je zult zelf aan de slag gaan om korte scènes te schrijven. Datum en tijd: 24 april, 14 – 17 uur
  3. Ontmoet de acteurs*: acteurs Emma Buysse en Esther Scheldwacht, die meespelen in de voorstelling Een meeuw, lezen de korte scènes uit de workshop en beantwoorden jullie vragen. Datum en tijd: 24 april, 18.30 – 19.30 uur
  4. Ga de voorstelling zien: samen bezoeken we Een meeuw van Toneelgroep Maastricht, met Engelse boventiteling in Theater aan het Vrijthof Datum en tijd: 24 april, 20.00 – 22.15 uur

Maximaal 12 studenten kunnen meedoen aan de workshop, dus wees er snel bij!
*Let op: deze activiteiten zijn alleen Engels gesproken.
Kosten: €35,- inclusief je bezoek aan de voorstelling in Theater aan het Vrijthof.

Optie 2

Ontvang een online inleiding & ga de voorstelling zien

2. Ga de voorstelling zien: samen bezoeken we Een meeuw van Toneelgroep Maastricht, met Engelse boventiteling in Theater aan het Vrijthof Datum en tijd: 24 april, 20.00 – 22.15 uur

Kosten: €10,- inclusief je bezoek aan de voorstelling in Theater aan het Vrijthof.

Als je geïnteresseerd bent in een van deze twee opties, meld je dan aan door een e-mail te sturen naar dionne@toneelgroepmaastricht.nl voor 17 april. Je ontvangt alle informatie en betaalinstructies via e-mail.