Gerenoveerde Tapijnkazerne in gebruik genomen door UM

Deze week hebben de eerste UM studenten en medewerkers hun intrek genomen in de carré gebouwen van de voormalige Tapijnkazerne. De School of Business en Economics, UMIO en de universiteitsbibliotheek gaan gebruik maken van dit gebouw. Daarnaast zijn er studieplekken en collegezalen beschikbaar voor iedere faculteit.

Verbinden van oud en nieuw
De gerenoveerde drie karakteristieke paviljoengebouwen bevinden zich rondom de voormalige appelplaats. Deze heeft architect LIAG onder het maaiveld - onder het park - met elkaar verbonden door middel van een nieuwe plint. Door het verbindende bouwdeel onder het park te ‘schuiven’ is het terrein voorzien van een maximaal oppervlak nieuw openbaar park. De typische historische paviljoens als losse panden blijven zo herkenbaar en zijn toch onderling verbonden.

Betekenis geven aan het historische erfgoed
De ondergrondse opzet en het gebruik van het originele materiaal en kleur versterkt en benadrukt het karakter van het militaire gebied. Belangrijke kenmerken van de monumenten zoals de indeling, raamdetaillering en trappen zijn behouden. Ruimten hebben benamingen van het NAVO-alfabet gekregen waardoor de historische context ook op die manier verbeeld wordt.