Euregionaal stedennetwerk Zuid-Limburg op nationale agenda

De Zuid-Limburgse steden Maastricht, Heerlen en Sittard-Geleen, de Provincie Limburg, de Universiteit Maastricht, de Brightland Campussen en Limburg Economic Development slaan de handen ineen om de weerbarstige (lands)grenzen te doorbreken. Samen met de Rijksoverheid wordt in een zogenaamde City Deal een versnelling tot stand gebracht om in de Euregio Maas-Rijn een samenhangende grensoverschrijdende arbeidsmarkt, kennisinfrastructuur, openbaar vervoerssysteem en economie te realiseren. De Universiteit Maastricht en de steden Aken, Luik en Hasselt ondersteunen de City Deal met een uitgebreide letter of intent. Studeren over de grens, werken in het buurland, een bedrijf vestigen in een ander land? In het  Eurolab Grensoverschrijdend werken, leren en ondernemen wordt ingezet op het creëren van kansen en het wegnemen van belemmeringen. Het belang van een sterker Euregionaal stedennetwerk voor de BV Nederland staat door deze City Deal nu ook op de nationale agenda.

Ondertekening

De City Deal Eurolab wordt gesloten in het kader van de Agenda Stad, de samenwerking tussen Rijk, steden en andere stakeholders om de groei, innovatie en leefbaarheid van steden in samenhang te versterken en daarmee het concurrentievermogen en groeipotentieel van het Nederlandse stedennetwerk te vergroten.

De Deal is op 10 maart ondertekend tijdens de G32 bestuurdersdag in Alphen aan de Rijn. Minister Ronald Plasterk tekende namens het Rijk, wethouder Martin de Beer (gemeente Heerlen) namens de Zuid-Limburgse steden (Sittard-Geleen en Maastricht), gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen namens Provincie Limburg, Peter Verkoulen namens Brightlands en bestuursvoorzitter Jos Schneiders namens Limburg Economic Development.

Eurolab

In het Eurolab Grensoverschrijdend werken, leren en ondernemen worden krachten gebundeld. Het wordt een werkplaats waarin de Nederlandse, Duitse en Belgische bedrijven, uitvoeringsorganisaties, kennis- en maatschappelijke instellingen, de rijksoverheid, provincies en steden kansen en uitdagingen op het gebied van grensoverschrijdend werken, leren en ondernemen onderkennen en mogelijke oplossingen verkennen. Niet in de plaats van de grensinformatiepunten, grensoverschrijdende arbeidsbemiddeling, maar als een aanvulling daarop. Ook wordt het Eurolab benut om voor de Europese urban agenda van betekenis te zijn.

Het Eurolab wordt gevestigd in het Centre Ceramique in Maastricht, waar vanaf april de diensten voor internationaal werken worden gebundeld en gezamenlijk gehuisvest. Het Eurolab past uitstekend in het rijtje grensinformatiepunten België-Nederland en Aken-Eurode, het Holland Expat Centre South en het expertise centrum ITEM. ITEM (Institute for Transnational and Euregional Cross Border Cooperation and Mobility) ondersteunt het beleid met wetenschappelijk onderzoek op het gebied van grensoverschrijdende kwesties. Vanuit haar wetenschappelijke expertise zal ITEM aanschuiven bij de eurolabs en meewerken aan oplossingsrichtingen. Ook zorgt ITEM met haar jaarlijkse grenseffectenrapportage voor inzicht in de effecten van bepaalde wet- en regelgeving op grensregio’s.

Agenda Stad

Agenda Stad is een samenwerking van het Rijk, steden en stakeholders gericht op het versterken van groei, innovatie en leefbaarheid van Nederlandse steden. In City Deals worden concrete samenwerkingsafspraken tussen steden, Rijk, andere overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties verankerd. Die deals moeten leiden tot innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken en/of maatregelen bevatten om het economisch ecosysteem van de stedelijke regio(’s) te versterken. Voor meer informatie www.agendastad.nl.