Eerste studenten afgestudeerd aan UM in systeembiologie

Vorige week vond de allereerste afstudeerceremonie voor de master systeembiologie plaats. Na twee jaar hard werken, mocht de eerste lichting studenten hun diploma in ontvangst nemen.

De ceremonie werd op 12 juli gehouden in het prachtige pand op de Kapoenstraat, gelegen in het centrum van Maastricht. Tijdens de diploma-uitreiking werden de studenten geprezen door hun begeleiders voor hun academische expertise, motivatie, volharding en hun motivatie om te blijven leren. Deze houding ten opzichte van academische ontwikkeling wordt toegejuicht door Universiteit Maastricht, omdat dit perfect lijnt met de UM-missie om studenten op te leiden die concreet en tastbaar bijdragen aan een betere wereld en werken vanuit zuivere nieuwsgierigheid.

Systeembiologie

De afgelopen twee jaar hebben de studenten geleerd hoe biologie, computer science en wiskunde gecombineerd kunnen worden om gedetailleerde modellen en/of virtuele versies van biologische systemen te ontwikkelen. Hierdoor worden nieuwe inzichten verworven en kunnen voorspellingen gedaan worden met betrekking tot deze systemen.

We zijn allen zeer trots op de allereerste lichting afgestudeerden en hun prestaties. We willen ze graag bedanken voor hun bijdrage in de ontwikkeling van de master systeembiologie en wensen hen het allerbeste voor de toekomst!

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.