Dr. Zvezda Vankova (FdR) ontvangt Rubicon-beurs

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft dr. Zvezda Vankova van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid een Rubicon-financiering toegekend waarmee zij 24 maanden onderzoek kan verrichten aan de Universiteit van Lund, Zweden. Het programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen. In totaal gaan 16 startende wetenschapstalenten met Rubicon naar buitenlandse topinstituten.

Onderzoek
Dr. Zvezda Vankova zal in Lund onderzoek verrichten op het gebied van vluchtelingenbeleid: de Verenigde Naties hebben voorgesteld dat vluchtelingen ondersteund moeten worden om als arbeidsmigrant toegelaten te worden tot een land. Vankova zal nagaan in hoeverre dit idee haalbaar is in de Europese context.

Topinstituten
De Rubiconbeurs maakt het voor jonge onderzoekers mogelijk om hun onderzoek te doen aan topinstituten. De meerderheid van de onderzoekers gaat 24 maanden naar het buitenland. In totaal gaan 13 Rubicon-onderzoekers voor 24 maanden naar het buitenland, één gaat voor 22 maanden en twee voor 18 maanden. Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijke stap in hun carrière. De toekenningen betreffen de eerste financieringsronde van 2019.

Feiten en cijfers
61 onderzoekers dienden een aanvraag in voor Rubicon, waarvan 28 vrouwen en 33 mannen. Het totale honoreringspercentage is 26,2%. Onder de vrouwen is het honoreringspercentage 28,6% en onder de mannen 24,2%. Vijf laureaten gaan naar de Verenigde Staten, drie naar het Verenigd Koninkrijk, twee naar Duitsland en de rest van de individuele kandidaten vertrekken naar Australië, Zwitserland, Zweden, Canada, Frankrijk en Denemarken.

Rubicon
Met een Rubicon-financiering kunnen wetenschappers tot 24 maanden onderzoek doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO zo'n 60 jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon (voor een totaalbedrag van zeven miljoen euro, verdeeld over drie ronden).