De drie gouden regels voor succesvolle selfies

Door drie eenvoudige regels te volgen kun je je “just-for-fun-20-selfies-per-dag” veranderen in een middel om een aanzienlijke hoeveelheid geld te verdienen op sociale media. Dat is de conclusie van een onderzoeksstudie van Stefania Farace, een PhD student bij de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht. Ze werkte voor deze studie samen met professor Martin Wetzels (Universiteit Maastricht) en Tom van Laer en Ko de Ruyter (Cass Business School, University of London).

Het onderzoeksteam voerde experimenten uit met testgroepen om te bepalen wat mensen nu precies trekt als ze online foto’s bekijken. Ze lieten de deelnemers verschillende afbeeldingen zien, die ze hadden gerangschikt op verschillende fotografische aspecten zoals perspectief, inhoud en artistieke kwaliteit. Aan de testgroepen werd ook gevraagd om aan te geven hoe waarschijnlijk het was dat ze op de foto’s zouden reageren als ze die op social media zouden tegenkomen.

Dr. Tom van Laer, universitair hoofddocent Marketing aan de Cass Business School en co-auteur van het onderzoekspaper, zei: “We zijn in staat geweest te onderscheiden welke elementen mensen het meest en het minst aantrekkelijk vinden bij selfies. Vervolgens konden we het soort afbeelding bepalen waarbij mensen het meest geneigd zijn om op te reageren. Ons onderzoek liet drie terugkerende technieken zien die aanmoedigen tot interactie met de gebruiker.”

 

Regel 1: neem 'm zelf

Selfie London

Mensen vinden het leuk om te zien dat jij de foto neemt, niet iemand anders.

Volgens Farace is kan het feit dat eerste-persoon foto’s (selfies) de voorkeur hebben boven foto’s die zijn gemaakt door een derde persoon (elsies) worden verklaard door de verplaatsingstheorie. "Als we selfies bekijken, kunnen we [sociale media gebruikers] ons beter inleven in een verhaal dat direct door de hoofdpersoon wordt verteld dan in een verhaal gezien vanuit de derde persoon.” Makers van elsies fungeren meer als verslaggever van de ervaringen van anderen dan van hun eigen ervaringen.

Regel 2: doe iets

Selfie mountains

Het is belangrijk om te laten zien dat je iets doet: hiermee trek je meer aandacht. Mensen zijn 14 tot 15 % meer geneigd om op je selfie te reageren de foto niet statisch is.

“Wat we ontdekten is dat er op eenvoudige portret-selfies niet zo vaak gereageerd wordt als op selfies waar degene die de foto neemt iets aan het doen is”, legt Farace uit. “We hebben onderzoek gedaan met handelingen die gericht waren op (product)consumptie, maar ook met andere soorten handelingen (bijv. zwaaien). We zagen steeds hetzelfde: een selfie van iemand die iets doet, is beter dan een statische selfie.”

Regel 3: don't keep it real

Selfie Tokyo

Uit het onderzoek blijkt dat onbewerkte selfies het slechter doen dan selfies die bewerkt zijn met een filter of andere aanpassingen.

Het maakt niet uit of je de foto bewerkt om hem hipper, grappiger of professioneler uit te laten zien, bewerkingen zorgen voor een beter resultaat: mensen zijn 11,86% meer geneigd zijn om op een foto te reageren als je een bewerkte selfie plaatst. Dit lijkt er op te wijzen dat mensen in het digitale tijdperk minder waarde hechten aan betrouwbare weergaves van de werkelijkheid, aldus de onderzoekers.

Engagement verhogen

Volgens van Laer moeten zowel individuelen als organisaties alle beschikbare technieken - zoals emoji’s, filters, lenzen en hulpmiddelen zoals selfie-sticks- inzetten om hun engagement te verhogen.

“Toonaangevende gebruikers van social media doen dit al jaren en handelsmerken moeten hier rekening mee houden, zeker nu de werelden van de adverteerders en toonaangevende social media-gebruikers steeds meer in elkaar over beginnen te lopen,” aldus van Laer. Zo ontdekten onderzoekers bijvoorbeeld dat er op Instagram elke dag meer dan 10.000 selfies worden geplaatst met een product van Starbucks.

Valkuilen

Maar zijn er ook valkuilen voor organisaties die hun beelden zo geschikt mogelijk willen maken voor gebruik op sociale media? Consumenten zoeken tenslotte naar betrouwbare informatie over producten voordat ze een aankoop doen, bijvoorbeeld door te kijken naar beoordelingen van andere consumenten. Als merken beelden creëren die de werkelijkheid niet goed weergeven, of in dit geval een product of dienst niet goed weergeven, kunnen deze strategieën dan negatieve effecten hebben?

“Het is belangrijk om te onthouden dat mensen informatie in afbeeldingen en tekst op verschillende manieren verwerken,” vertelt Farace. “Een tekst wordt bijvoorbeeld sequentieel verwerkt (letters vormen woorden, woorden vormen zinnen), maar afbeeldingen worden simultaan verwerkt, dus alles tegelijk.”

“Bij afbeeldingen verwerken we de inhoud (het karakter, het product, de handelingen) tegelijkertijd met de stijl (professioneel of snapchat). Misschien ligt hierin een verklaring voor het verschil tussen productrecensies (tekst) en afbeeldingen, die uitlegt waarom consumenten liever afbeeldingen zien die het dagelijks leven niet waarheidsgetrouw weergeven.” Dit is iets dat nader onderzocht dient te worden, voegt Farace toe.

Lees ook

  • Bewegende oranje stippen op een gele achtergrond zijn het eerste teken dat er iets bijzonders gebeurt in de wereldwijd beroemde kalksteengroeve in de Maastrichtse Sint-Pietersberg. Dichterbij zie je dat het om mensen gaat gekleed in oranje hesjes. Het zijn studenten van het Maastricht Science...

  • Universiteit Maastricht heeft een nieuwe onderzoekskas gebouwd op Brightlands Campus Greenport Venlo. In deze high-tech kas wordt vanaf 1 september onderzoek gedaan naar de land- en tuinbouw van de toekomst: van nieuwe teelttechnieken en de ontwikkeling van planten tot aan de optimalisatie van...

  • Het terrein aan de Sorbonnelaan in de Maastrichtse wijk Randwyck oogde zo’n twee jaar geleden nog ietwat kaal en afgelegen. Dat had vooral te maken met de modulaire en tijdelijke uitstraling van de studentenwoningen die er in korte tijd zijn gerealiseerd. Inmiddels krijgt de plek steeds meer het...