Bezoek Boulevard Europa

Studio Europa Maastricht opent op 10 december Boulevard Europa, hét online alternatief voor wie het bruisende leven in de straten mist. Hiermee krijg je een alternatief op de jaarlijkse Maastricht Europe Days, zonder de waarde van het publieke debat over Europa uit het oog te verliezen.

Wat kun je verwachten?

Wetenschappers geven duiding aan bezoekers in het Kenniskwartier en er kan een pittig gesprek gevoerd worden met journalisten op het Verdiepingsplein. In de Cultuursteeg ervaar je Europa op het witte doek en Werkplaats Europa biedt handvatten voor samenwerking en interactie. Ook in 2021 blijft Boulevard Europa de ontmoetingsplek waar we samen, vanuit onze huiskamers, het gesprek over Europa vormgeven, met steeds weer nieuwe activiteiten om bij aan te sluiten.

Enkele highlights uit het programma:

Online special over het Verdrag van Maastricht in samenwerking met Historisch Nieuwsblad
Bijna dertig jaar geleden tilde het Verdrag van Maastricht de Europese samenwerking naar een nieuw niveau. Regeringsleiders uit 12 landen onderhandelden op het scherpst van de snede. Wat was hun gezamenlijke doel en waarover botsten zij met elkaar? Wat zijn de gevolgen van het ondertekenen van dit verdrag voor ons vandaag? De afspraken die toen zijn gemaakt, hebben ook nu grote invloed op actuele zaken zoals de eurocrisis, Brexit, de migratiecrisis en de coronapandemie. Het Verdrag van Maastricht heeft een speciaal plekje op onze Boulevard Europa, waar de special van Studio Europa samen met Historisch Nieuwsblad te lezen is.

Bekijk hier alvast een voorproefje met prof. dr. Mathieu Segers.

Woordvoerders aan het woord: 12 december 13:00-14:00 uur
Waarom werd Mark Rutte tijdens de Europese onderhandelingen over het coronaherstelfonds in eigen land gezien als redelijke manager, maar in Italië afgeschilderd als meedogenloze vrek? Wie bepaalt de berichtgeving over en beeldvorming van Europese besluiten? En hoe beïnvloedt dit de Europese samenwerking? Ria Cats, EU-correspondent voor Het Financieele Dagblad, Bart Rijs, oud-woordvoerder ministerie Economische zaken, en Ton van Lierop, woordvoerder bij Eurojust en voorheen de Europese Commissie, gaan hierover met elkaar in gesprek, onder leiding van Annette van Soest tijdens Woordvoerders aan het woord. Deelname is gratis en kan via deze link op zaterdag 12 december om 13 uur.

Filmprogramma op locatie in Lumière
De enige locatie die nog open is in Maastricht: Lumière Cinema! De bioscoop heeft een mooi plekje gekregen in de ‘Cultuursteeg’ en we vertonen met Lumière drie interessante films, aangevuld met een inleiding of nagesprek:

10 december 19:30-21.30: Collective, met een inleiding van onderzoeker bij Studio Europa dr. Cristian Surubaru

11 december 20:00-21:30: La Última Primavera

12 december 14:00-16:00: Hart van Democratie en nagesprek met regisseur Suzanne Raes

Meer informatie over de films en tickets vind je hier

Er valt nog veel meer te beleven en te ontdekken op Boulevard Europa, onder meer programma’s waar we al een tijdje succesvol mee zijn, zoals Café Europa, de European Cartoon Award en Dress to Protest.

Studio Europa Maastricht is het expertisecentrum dat invulling geeft aan het Maastricht, Working on Europe samenwerkingsverband van Provincie Limburg, Gemeente Maastricht en Maastricht University. Boulevard Europa wordt mede mogelijk gemaakt door deze partners.