Bart Vos treedt toe tot BISCI

Hoogleraar Bart Vos van de Tilburg School of Economics and Management zal zich na de zomer aansluiten bij het Brightlands Institute for Supply Chain Innovation (BISCI). Hij treedt op 1 september in dienst bij het nieuwe instituut dat vanuit de Brightlands Campus Greenport Venlo logistiek en supply chain management in de regio Limburg zal ondersteunen door middel van slimme en duurzame innovaties.

Professor Vos bekleedt op dit ogenblik de NEVI leerstoel in Tilburg en is deskundig op het gebied van management en logistiek. Hij zal deze expertise aanwenden bij het opzetten en uitbouwen van het nieuwe instituut in Venlo, waar hij de interne leerstoel Supply Chain Innovation zal vervullen. Vos wordt tevens verantwoordelijk voor de masteropleiding Global Supply Chain Management and Change, die het kwaliteitszegel ‘Topopleiding’ ontving in de Keuzegids Masters 2018.

“Wij zijn erg blij met de komst van Bart Vos”, zegt professor Gaby Odekerken-Schröder, initiatiefnemer van BISCI en hoofd van de afdeling Marketing and Supply Chain Management aan de Universiteit Maastricht.

“Hij heeft een sterke wetenschappelijke ambitie en een passie voor de praktijk waarmee logistieke ondernemers dagelijks te maken hebben. Zelf noemt hij dat een ‘pracademische’ instelling, maar je zou het ook kennisvalorisatie kunnen noemen. In ieder geval past het precies in het profiel dat we in ons nieuwe instituut nodig hebben. Daarnaast heeft hij een groot onderwijshart, dat mensen kan inspireren en op nieuwe ideeën kan brengen. We zijn ervan overtuigd dat het BISCI onder zijn bezielende leiding snel op stoom zal komen.”

Co-creatie: een 'meersnijdend zwaard'

Professor Vos werkt al sinds zijn promotie 25 jaar geleden op het snijvlak van theorie en praktijk. Hij gelooft in “het doorspelen naar het bedrijfsleven van de kennis opgedaan in wetenschappelijk onderzoek.” Door co-creatie met ondernemingen kunnen oplossingen ontstaan voor logistieke uitdagingen, binnen een ‘Triple Helix’ aanpak waarbij ook de overheid betrokken is. “Co-creatie is een meersnijdend zwaard, want via onderwijs kunnen jonge studenten in aanraking worden gebracht met logistieke problemen en oplossingen uit de praktijk. Bij BISCI worden masterstudenten hierbij betrokken en dat is ook goed voor de bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent.”

Het Brightlands Institute for Supply Chain Innovation is een wetenschappelijk onderbouwd, maar praktijkgericht instituut dat in samenwerking met bedrijven innovatieve oplossingen ontwikkelt op het gebied van logistiek, operations, inkoop en marketing. Daarbij worden ook andere kennisinstellingen en samenwerkingspartners ingeschakeld. Het instituut zal na de zomer operationeel zijn. BISCI wordt momenteel gefinancierd door Universiteit Maastricht en de Provincie Limburg. Op termijn moet het zichzelf bedruipen.

BISCI website