Studenten voor het goede doel

22e RAGweek Maastricht

Jawel, het is weer RAGweek, de week waarin studenten zich inzetten voor het goede doel. Ook in coronatijd. Nee, zeker in coronatijd. Want dit jaar staan de inzamelingsactiviteiten in het teken van ouderdom en eenzaamheid. Studenten die geld ophalen voor Maastrichtse ouderen - een prachtig lokaal initiatief.

Er wordt samengewerkt met Stichting Met je hart Maastricht. Die organiseert ontmoetingen voor kwetsbare ouderen waar ze iets aan hebben. En de stichting inspireert anderen om in actie te komen. Zoals de studenten van RAGweek Maastricht. Geef dus met heel je hart van 16 tot 23 april.

Voor het goede doel

De RAGweek is een jaarlijks terugkerende week waarin studieverenigingen, studentensportverenigingen en studentenverenigingen van Maastricht samenwerken om zoveel mogelijk geld bij elkaar te verdienen voor goede doelen.

Ze organiseren daarvoor activiteiten zoals een veiling, een sporttoernooi, diners, borrels, etc. Daarnaast krijgt de stichting ook geld binnen door giften en donaties. Op die manier steunen de studenten andere mensen die hulp nodig hebben.

De geschiedenis van RAGweek

Aan het einde van de negentiende eeuw wilden studenten in Engeland iets terugdoen voor de maatschappij. Ze schreven gedichten op vodjes (‘rags’) en verkochten die en zamelden kleding in om te doneren. Zo ontstond de RAG (‘Raise and Give’) Week.

Jasper Grosskurth, UM-alumnus en oprichter van de RAGweek Maastricht, zag het concept voor het eerst in Ierland, tijdens zijn uitwisseling naar het Trinity College Dublin. Hij introduceerde het rond de eeuwwisseling in Maastricht, om de sociale betrokkenheid onder studenten te vergroten en om de relaties tussen student en stad te verbeteren. Inmiddels is de RAGweek in steeds meer Nederlandse studentensteden doorgedrongen.

Het bestuur van de RAGweek bestaat dit jaar uit Iris Ariëns, Rebecca Baijer, Rachel van den Kieboom en Babette Lambers.

Met je hart
RAG Week poster

• Vorig jaar september is de samenwerking bekrachtigd tussen het project ‘DATASET’ van het Noord-Limburgse Fieldlab TISL en Logistiek Digitaal (onderdeel van het DIL programma). Namens het DATASET onderzoeksteam overhandigde Gerwin Zomer op vrijdag 12 juli het evaluatierapport van de Digital Readiness...

• De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft dr. Marieke Hopman en dr. Guleid Jama financiering toegekend voor hun nieuwe onderzoeksproject CHILD-WAR.

• YUFE is thrilled to announce that its student program, the YUFE Student Journey, evolves into OpenYUFE, enabling students to apply all year long.