UM onderzoekers evalueren duurzaamheidskeurmerken

1 project, 2 landen, 3 promovendi

Maar liefst drie wetenschappers van het Scientific Programme Indonesia-Netherlands (SPIN) promoveren komende week aan de Universiteit Maastricht (UM) op onderzoek naar de sociale en economische effecten van wereldwijde keurmerken voor duurzame landbouw in Indonesië. SPIN is een initiatief van de Universiteit Maastricht en de Universiteit van Lampung (Sumatra, Indonesië).

De Indonesische promovendi deden aan het UM-instituut ICIS onderzoek naar de invloed van wereldwijde duurzaamheidskeurmerken op het leven van landbouwers in hun land. Ibnu Muhammad onderzocht de invloed van duurzaamheidsstandaarden op het leven van kleine koffieboeren in Indonesië. Atika Wijaya onderzocht de rol van de Indonesische overheid in relatie tot - de vaak door de internationale gemeenschap opgelegde - duurzaamheidscertificering. Nia Kurniawati Hidayat onderzocht de sociale en maatschappelijke gevolgen van particuliere certificering van palmolieproductie. Is het eigenlijk wel reëel om te verwachten dat certificering leidt tot verbetering van levensomstandigheden van kleine boeren en duurzamere productie? Stuk voor stuk tonen de promotieonderzoeken de tekortkomingen van de huidige regelingen aan. De onderzoekers bepleiten dan ook een hernieuwde aanpak van internationale certificering, waarbij zowel de Indonesische bevolking als de regering een belangrijker rol spelen.

De promoties van Ibnu Muhammad, Atika Wijaya en Nia Kurniawati Hidayat vinden plaats op respectievelijk 27 september om 10 uur, 27 september om 14 uur en op 28 september om 14 uur in het bestuursgebouw aan de Minderbroedersberg 4-6 te Maastricht.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.