“Je hoeft niet te studeren/werken bij Harvard of MIT om een Nobelprijs te winnen”

Nobelprijswinnaar prof. Ben Feringa was gisteren eregast op de Brightland Chemelot Campus. Tijdens dit evenement werd het duidelijk dat Ben Feringa een man is met passie voor wetenschap en oprecht geeft om zijn studenten, maar nog steeds met beide voeten op de grond staat.

Prof. Feringa hield een presentatie op de Brightlands Chemelot Campus voor wetenschappers getiteld: "Exploring beyond the chemical frontiers". Het is niet alledaags dat een Nobelprijswinnaar op bezoek komt en het feit dat de collegezaal tot nok toe gevuld was onderstreepte dat nogmaals.

Na de lezing nam Prof. Feringa plaats in de sporthal voor de Collegetour. Hier sprak de professor over zijn professionele, maar ook zijn privéleven. Zijn aanstekelijke passie voor wetenschap en zijn studenten was een inspiratie voor de jonge academici in de zaal, welke de kans kregen om de professor enkele vragen te stellen. Deze vragen varieerden van carrière-advies tot nieuwsgierigheid naar Feringa's privéleven. (wie had kunnen denken dat deze Nobelprijswinnaar een geharde schaatser is die ooit de Elfstedentocht uitreed en een echte familie-man is).

Hij benadrukte meermaals dat om een succesvolle wetenschapper te worden, je niet alleen maar bezig moet zijn met onderzoek, je moet ook af en toe relaxen. Of om het in zijn woorden te brengen: 'je moet de balans zoeken in je leven'. Tevens onderstreepte hij dat baanbrekend onderzoek geworteld is in unieke, innovatieve ideeën en niet de prestige van je universiteit: 'om een Nobelprijs te winnen hoef je niet bij Harvard of MIT te zijn, je kunt ook fantastisch onderzoek doen in Maastricht of Groningen'.

Ben Feringa, een getalenteerd wetenschapper, een gepassioneerd docent, een liefdevolle familieman en een inspiratie voor academici jong en oud.

FHS-ben-feringa

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.