06 feb
UM Star Lecture in Berlijn

Universiteit Maastricht: de Europese Universiteit van Nederland

In 2017 riep president Macron van Frankrijk op tot de realisatie van echte Europese Universiteiten, waarbij studenten onderwijs volgen op verschillende locaties en waarbij onderzoek zich concentreert op Europa. Universiteit Maastricht en zeven partneruniversiteiten hebben zich succesvol verenigd om als een van de eerste Europese Universiteitsallianties Macrons idee te realiseren, waarvoor zij een omvangrijke EU-subsidie hebben ontvangen.

De alliantie, genaamd YUFE (Young Universities for the Future of Europe), houdt zich op unieke wijze bezig met Europese uitdagingen als digitalisering en regionale leefbaarheid. Deze lezing focust op dit mooie nieuwe project, dat van Universiteit Maastricht een echte Europe Universiteit maakt (lezing in het Engels).

Over de spreker

martin_paul

Professor Martin Paul is sinds 2011 voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht. Na afronding van zijn medische opleiding bij Heidelberg University, bekleedde hij verschillende academische posities in Duitsland, de Verenigde Staten en Nederland. Op dit moment is professor Paul actief bezig met de verbetering van academisch management en de samenwerking tussen universiteiten op internationaal niveau. In dat kader is hij voorzitter van de alliantie Young Universities for the Future of Europe (YUFE) en het Worldwide Universities Network (WUN). Daarnaast maakt hij deel uit van verschillende adviesraden en Raden van Toezicht in Nederland, Europa en daarbuiten.

Deze lezing maakt deel uit van een traditionele serie lezingen voor alumni: de UM Star Lectures. De overige 13 lezingen vinden plaats in 13 verschillende steden, in 5 landen, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Dit evenement wordt georganiseerd om alumni te bereiken en te inspireren, academische inzichten, ervaringen en herinneringen te delen, en om een verbonden UM Alumni Community te creëren.

Opmerking
Tijdens de UM Star Lecture is een fotograaf en/of sociale mediareporter aanwezig. Als je deelneemt aan dit evenement, geef je toestemming om foto’s en video’s in te zetten voor communicatieve doeleinden (website, sociale media, nieuwsbrief e.d.). Indien je hier niet mee akkoord gaat of vragen hebt, e-mail ons dan.