Symposium Innovatie voor duurzame ontwikkeling

Een internationaal symposium over mogelijkheden voor lokale duurzame ontwikkeling en verandering.

ICIS, het International Centre for Integrated Asessment and Sustainable development aan de Universiteit Maastricht opent haar deuren tijdens haar 20-jarig jubileum. Er zijn verschillende interactieve lezingen en workshops in het Engels en Nederlands gebaseerd op (een deel van) het werk dat ICIS doet (duurzame verandering van de maatschappij, de “nieuwe economie”, slimme duurzame steden, living en urban labs, waarde (creatie) en waarden, hoe pak je duurzaamheidsproblemen aan en innovatie voor duurzame ontwikkeling).

Natuurlijk is er ook voldoende ruimte om te netwerken en voor uitwisseling van ideeën.

De dag wordt afgesloten met een feestelijke receptie.

We hopen u te verwelkomen bij ICIS op 25 mei!

13:00

Registratie

13:20

Opening en introductie programma/sprekers

13:30

Presentatie: Introductie ICIS
Ron Cörvers

13:45

Interactieve lezing
Jan Rotmans

14:15

Lezing: System innovation for a more sustainable & social world (as a topic for research and action).
René Kemp

14:45

Introductie: Parallel sessies

15:00

Pauze

15:15

Parallel sessie 1

16:00

Parallel sessie 2

16:45

Presentatie: Wat doet/kan ICIS doen voor u?

17:00

Borrel en speed dating.

18:30

Sluiting

Parallel sessies

Urban Labs – Experimenteren voor duurzame steden

Slimme steden – Op weg naar Maastricht in 2040

Hoe ziet reizen in Maastricht eruit in 2040? Hoe kun je hiervoor toekomstige visies creëren samen met burgers, bedrijven en stedelijke organisaties? Hoe kan dit de lokale overheid helpen? De resultaten van een lopend “slim” mobiliteit project zullen op een interactieve manier worden besproken.

Door Marc Dijk / Bram Oosterbroek

Over waarde (creatie) en waarden

Wat is waarde, hoe definiëren we het en hoe wordt het gemeten? Hoe kunnen organisaties ervan profiteren en hoe kunnen we het implementeren, welke verandering is nodig of is al bezig in de economie en samenleving? Wat betekent dit voor bedrijven, de samenleving en alle andere betrokkenen?

Door René Kemp / Marc Davidson / Myrthe Velter / Henk Diepenmaat

Sustainability assessment in een lokale context

Sustainability Assessment (SA) is integratie van duurzaamheidskennis van verschillende wetenschappelijke disciplines en stakeholders om tot een gezamenlijk oplossing te komen. De ICIS-aanpak van SA wordt gekarakteriseerd door de nadruk op probleem structurering, het leerproces, de aandacht voor diversiteit in de verschillende probleemperspectieven en de onzekerheid van lange termijn ontwikkelingen. SA is een belangrijk en onderscheidend onderdeel van de ICIS Master “Sustainability Science and Policy”.  In het vak ‘Sustainability Assessment Project’ werken verschillende studenten teams aan een 6-weeks consultancy project voor externe klanten waaronder besluitvormers van zowel lokale, provinciale en nationale overheden als NGO’s en bedrijven. In deze workshop zal de SA-aanpak van ICIS worden uitgelegd, o.a. aan de hand van de verschillende succesvolle studenten SA-projecten. We zullen ook ingaan op wat dit voor uw organisatie zou kunnen betekenen.

Door Astrid Offermans / Joop de Kraker

Socio-technologische innovatie

Een interactieve sessie over onderliggende motivaties en barrières voor Nederlandse huishoudens om deze energie efficiënter te maken

Door Veronique Vasseur / Julia Backhaus

Overige sessies

Meet and greet
Gelegenheid om met ICIS stafleden en anderen nader kennis te maken.

Poster muur
Posters met informatie over verschillende ICIS projecten