11 nov

On-Site Promotie mw. Verna A.A.M. Jans

Promotores: prof.dr. G.M.W.R. de Wert, prof.dr. W.J. Dondorp

Co-promotor: prof.dr. H. Mertens (Universiteit Gent)

Trefwoorden: ethiek, medisch geassisteerde voortplanting, verantwoorde innovatie, preklinisch onderzoek, klinische studie, vervolgonderzoek

"From Lab to Fertility Clinic - The Welfare of the child and the ethics of introducing new reproductive technologies"

In dit proefschrift wordt onderzocht hoe nieuwe reproductieve technieken op een ethisch verantwoorde wijze geïntroduceerd kunnen worden in de klinische praktijk. Het doel hiervan is om zowel professionals binnen de voortplantingsgeneeskunde als wetgevers handvaten te geven om op een verantwoorde wijze om te gaan met de risico’s voor kinderen die het introduceren van nieuwe voortplantingstechnieken met zich meebrengt. In deze context worden er vier conclusies getrokken. Ten eerste, onderzoek met dieren naar de werkzaamheid en veiligheid van nieuwe voortplantingstechnieken is ethisch acceptabel onder voorwaarden. Het is daarbij van belang te blijven onderzoeken hoe dieronderzoek verder vervangen, verminderd en verfijnd kan worden. Ten tweede, het gebruik van menselijke embryo’s voor preklinisch onderzoek is een moreel acceptabele methode om, waar mogelijk, dieronderzoek te verminderen. Ten derde, verantwoorde innovatie vraagt om een strategie van systematische voorzichtigheid. Er is wetgeving nodig om regulering te ondersteunen. Als laatste, professionals mogen ouders en kinderen geboren uit voortplantingstechnieken actief motiveren om deel te nemen aan vervolgonderzoek.

Klik hier voor het volledige proefschrift.