16 jan

On-site Promotie Muhammad Fauzan Ansyari

Promotores: Prof. dr. Wim Groot, Prof. dr. Kristof De Witte

Trefwoorden: data literatuur voor lesgeven, professionele ontwikkeling leraar, continue verbetering, evidence-based professie

"Teacher Professional Development Interventions to Promote Data Use in Education

Gezien de toenemende behoeften en druk om van lesgeven een op feiten gebaseerd beroep te maken en met het oog op voortdurende verbetering, spelen (informatie) gegevens een cruciale rol bij het bereiken van dergelijke doelen. Helaas zijn leraren, hetzij tijdens hun vooropleiding, hetzij tijdens hun initiële bijscholing, niet goed voorbereid op datageletterdheid in het onderwijs als een belangrijke voorwaarde voor continue onderwijsverbetering en een op feiten gebaseerd beroep. Daarom is professionele ontwikkeling van cruciaal belang voor de ontwikkeling van datageletterdheid bij leerkrachten om het potentieel van verschillende soorten gegevens binnen scholen effectief te benutten. Uit onze gegevens blijkt dat de ondersteuning van leerkrachten door middel van professionele ontwikkeling van leerkrachten (TPD) aanzienlijk bijdraagt tot betere resultaten bij leerlingen. De kenmerken van de TPD bepalen zowel de effectiviteit van de TPD als de bereidheid van leraren om aan TPD deel te nemen. Op basis van deze inzichten moet TPD niet alleen gericht zijn op het ontwikkelen van de datageletterdheid van leerkrachten voor het onderwijs, maar ook op het institutionaliseren van het gebruik van gegevens binnen de routines en praktijken van de school, zodat continue verbetering en een evidence-based beroep mogelijk zijn.

Klik hier voor de live stream.

Voertaal: Engels