10 nov
10:00

On-site Promotie Dorien M. Koppes

Promotores: Prof. Dr. R.F.P.M Kruitwagen, Prof. Dr. F. Scheele (Universiteit van Amsterdam)

Co-promotores: Dr. K.J.B. Notten (Radboud UMC, Nijmegen), Dr. A.N Schepens-Franke (Radboud UMC, Nijmegen)

Trefwoorden: Anatomie kennis, gynaecologie, geneeskunde opleiding/medische vervolgopleiding

"The revival of anatomy in gynaecology: The known, need to know and unknown"

Traditioneel was anatomie een van de belangrijkste vakken binnen het medisch onderwijs. Gaandeweg is er overgegaan van theorie gericht onderwijs op probleemgestuurd onderwijs. Dit heeft geleid tot grote veranderingen in het anatomie onderwijs en tot zorgen over het anatomisch kennisniveau van de huidige arts. In dit proefschrift is gekeken wat essentiële kennis is voor een algemeen gynaecoloog, hoe het kennisniveau is en hoe we anatomie waarderen en gebruiken in de praktijk. Dit proefschrift laat zien dat het hebben van anatomische kennis belangrijk wordt gevonden. Tegelijkertijd wordt de eigen anatomische kennis vaak als onvoldoende beschouwd en getoetst, maar wordt er weinig geïnvesteerd om dit te verbeteren. Om deze kloof tussen het belang van en de investering in anatomische kennis te verkleinen is het advies een leerklimaat te creëren waarin de interne motivatie van het individu maximaal wordt ondersteund. Anatomie onderwijs moet explicieter worden aangeleerd en weer iets van alledag zijn.

Klik hier voor de live stream.

Voertaal: Nederlands