08 jun

Promotie dhr.drs. Willem J.M. Koops

Promotores: prof.dr. C.P.M. van der Vleuten; prof.dr. L.H.E. Snoecks;
co-promotor: dr. B.A. de Leng, Münster

“Computer-supported collaborative learning in clinical clerkships; Profits of an online asynchronous discussion forum for medical students during workplace learning”

Trefwoorden: werkplekleren, digitale leeromgeving, geneeskunde

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) een passende leeromgeving is voor het samenwerkend leren van geneeskundestudenten tijdens een klinische stage. Het laat zien wat internet kan bieden aan studenten die op afstand en op individuele wijze hun studie vorm moeten geven. Concluderend is een CSCL leeromgeving veelbelovend voor geneeskundestudenten om het hen mogelijk te maken tijdens klinisch werkplekleren feedback te geven op elkaars leertaak en deze leertaak aan te passen. Door het toenemen van technologische ontwikkelingen en de digitalisering van de maatschappij neemt het belang van afstandsleren voor universiteiten en hogescholen toe. Daarom zijn de onderzoeksresultaten van dit proefschrift van belang voor universiteiten waarin digitalisering van onderwijs, het online aanbieden van leermogelijkheden, en het 24/7 verbonden zijn met de universiteit een rol speelt.