19 mrt

Omgaan met angst en stress tijdens de COVID-19 pandemie

Bekijk onze interactieve talkshow - donderdag 19 maart om 13:00 uur

Omgaan met angst en stress tijdens de COVID-19 pandemie

Het nieuwe coronavirus kent een trits van angstaanjagende kenmerken. Het heeft mensen over de hele wereld, van Japan tot Europa en de VS, aangezet tot hamsteren en zelfs diefstal van handreinigers en gezichtsmaskers. Nieuwsuitzendingen zijn zelden zo goed bekeken. Er zijn mensen die bij een lichte kriebel in de keel al denken aan fatale gevolgen, in een angststuip schieten of op een andere wijze ten prooi vallen aan COVID-19 paniek.

De stress die wereldwijd wordt veroorzaakt door COVID-19 heeft zulke proporties aangenomen dat de Wereldgezondheidsorganisatie zich geroepen voelde om met richtlijnen te komen voor de bescherming van de geestelijke gezondheid tijdens de pandemie.

"Vermijd het kijken naar, het lezen van of het luisteren naar nieuws waardoor u zich angstig of angstig voelt; zoek vooral naar informatie over praktische maatregelen die u kunt nemen om uzelf en uw dierbaren te beschermen", zo luidt het advies. "Bekijk informatie-update op gezette tijden, niet meer dan een of twee keer per dag. De plotselinge en bijna constante stroom van nieuwsberichten over een uitbraak kan ervoor zorgen dat iedereen zich zorgen gaat maken".

Je vindt de streams op de volgende kanalen:

1. Facebook
2. Instagram
3. YouTube

Vanzelfsprekend leven de angst en zorgen ook bij de studentengemeenschap van de Universiteit Maastricht. In deze live chat praten we met experts en studenten over hun angsten en hoe om te gaan met de stress en onzekerheden die deze situatie met zich meebrengt. Kijkers krijgen de gelegenheid om hun vragen te stellen aan professionele coaches en psychologen. Mocht u voor of tijdens de livestream vragen hebben, dan kunt u deze per e-mail aan ons stellen: join-us@maastrichtuniversity.nl

Gastheer van de online informatiesessie is UM-masterstudent Steff Nagel.

Gasten:

Liesbeth Mouha, psycholoog bij het Student Services Centre

Prof. dr. Koen Schruers, psychiater en neuropsycholoog aan de School for Mental Health and Neurosciences

Prof.dr. Frenk Peeters, psychiater en hoogleraar Klinische Psychologie

• 27 jun 31 dec

Globalization & Law Network Seminar Series 2023 - 2024

Het Globalisation & Law Network is samengesteld door een groep onderzoekers van de Universiteit Maastricht, met verschillende achtergronden, die vanuit een holistisch perspectief de rol van het recht in een globaliserende samenleving bestuderen. Uitgenodigde experts geven een presentatie over een...

• 28 jun 06 dec

Afstudeerceremonies Masters

Met trots overhandigen wij op deze feestelijke dag de diploma's aan onze afgestudeerden.

• 01 jul

Promotie Balázs Erdős

"Quantifying Metabolic Health from High-Dimensional Post-Meal Dynamic"