03 jun

Eerste Prinses Beatrix lezing, door Élisabeth Guigou

Op vrijdag 3 juni 2022 zal voormalig Franse minister van Europese Zaken Élisabeth Guigou de inaugurele Prinses Beatrix-lezing in Maastricht verzorgen. De middaglezing zal worden bijgewoond door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix.

De jaarlijkse terugkerende lezing nodigt een vooraanstaande Europese persoonlijkheid uit om te reflecteren op de erfenis van het Verdrag van Maastricht en de relevantie ervan voor het hedendaagse Europa. De lezing zal dit jaar gehouden worden in de Sint Janskerk in Maastricht voor een publiek van rond de 300 genodigden.

Over de spreker: Élisabeth Guigou

Élisabeth Guigou (1946) was als Franse minister van Europese Zaken nauw betrokken bij de onderhandelingen die hebben geleid tot het Verdrag van Maastricht. Daarnaast adviseerde zij president François Mitterrand in deze periode over de positionering van Frankrijk in Europa. Tijdens de lezing wordt onder meer ingegaan op de erfenis van het Verdrag van Maastricht en de stappen die nodig zijn om door middel van Europese samenwerking de uitdagingen van vandaag het hoofd te bieden. Aansluitend is er ruimte voor discussie met het publiek. Prinses Beatrix is aanwezig bij de lezing en spreekt na afloop met diverse betrokkenen.

Gedurende het dertigjarig jubileum van het Verdrag van Maastricht organiseert Studio Europa Maastricht diverse bijeenkomsten in samenwerking met de Universiteit Maastricht, Provincie Limburg en Gemeente Maastricht. Ter ere van de betrokkenheid van prinses Beatrix bij het Europese integratieproces is het initiatief genomen om een lezing in het leven te roepen vernoemd naar de prinses.

Dit evenement wordt georganiseerd door de UM/Studio Europa Maastricht. Ga voor meer informatie naar de website van Studio Europa Maastricht.

• 02 sep

Opening Academisch Jaar 2024/25

Maandag 2 september van 15.30 tot 17.00 uur openen we feestelijk het nieuwe academisch jaar in Theater aan het Vrijthof.

• 09 nov

Master Open Dag

We hopen je op onze campus te begroeten tijdens de volgende Master Open Dag en een goede indruk te geven van wat studeren aan de Universiteit Maastricht inhoudt.

• 30 nov 31 dec

European Administrative Law Dialogues

Er is opgemerkt dat het vergelijkende bestuursrecht een recente renaissance doormaakte. Er is een praktische of intellectuele nieuwsgierigheid naar andere administratieve systemen en oplossingen, om ze te begrijpen, ervan te leren, ze te coördineren en/of hun verschillen te overstijgen, ze onder te...