Afscheidcollege Prof. dr. Nanne de Vries

Hoogleraar “Gezondheidsbevordering” in de Faculteit Health, Medicine and Life Sciences

"Even tot hier"

In zijn rede zal Nanne de Vries ingaan op recente ontwikkelingen in het vakgebied Gezondheidsbevordering. Eerst wordt geschetst hoe het accent is verschoven van de vraag waarom mensen ongezond gedrag vertonen naar de manier waarop interventies kunnen worden vormgegeven; ook zijn de interventies steeds vaker niet op het individu gericht. Vervolgens wordt ingegaan op de grote gezondheidsverschillen binnen Nederland, zowel tussen bevolkingsgroepen als tussen regio’s. Die zijn gerelateerd aan allerlei verschillen op andere beleidsterreinen dan gezondheid, zoals vergrijzing, armoede, onveiligheid etc. Dus lijkt het verstandig om daar beleid op aan te passen. Vervolgens wordt besproken welke problemen zich voordoen bij de implementatie van gezondheidsbevorderende interventies en het aanpassen aan verschillende contexten. Dit mondt uit in een pleidooi voor een systeembenadering van gezondheidsbevordering naast de gebruikelijke ziektepreventie. Ten slotte wordt er kort ingegaan op ervaringen in bestuur en beleid van universiteit en MUMC+.

Klik hier voor de livestream.