Covid 19 header image

UM & COVID-19

Fase II: Groen

Om onderwijs bij een opleving van het coronavirus, door te laten gaan zijn er 4 fases met maatregelen om besmettingen te beperken.

Wanneer het aantal besmettingen toeneemt, zal ' Fase II: Groen' in werking treden. Voor het groene scenario geldt dat er wordt uitgegaan van een impact en besmettelijkheid van een griepvirus.

Er is vooralsnog geen noodzaak om specifiek voor het onderwijs maatregelen te nemen, anders dan de samenlevingsbrede inzet op preventie en naleving van de basisadviezen met betrekking tot hygiëne en gezondheid.

In 'Fase II Groen' gelden de volgende maatregelen:

Aanvullende maatregelen

Zelftesten

Graag willen we het belang van zelftesten nogmaals benadrukken. Gebruik de zelftests om jezelf en de mensen om je heen te beschermen! Je kunt hier meer lezen over wanneer je moet testen, hoe je de testen goed gebruikt en wat je moet doen als een test positief is. Heb je toch nog vragen? Hier vind je een snel en makkelijk antwoorden op al je vragen over testen en het coronavirus.

Studenten en medewerkers kunnen twee gratis zelftesten per week ophalen bij de receptie van hun eigen faculteit of eenheid.

Risicogroepen voor ernstige ziekteverloop COVID-19

De UM zet zich in voor een veilige leer- en werkomgeving voor alle medewerkers en studenten. Studenten en medewerkers met een verhoogd risico op ernstig verloop van COVID-19 kunnen hier meer informatie vinden. Studenten die zich niet veilig voelen om fysiek deel te nemen vanwege een handicap, chronische ziekte of andere persoonlijke problemen kunnen contact opnemen met Disability Support. Medewerkers kunnen hun zorgen bespreken met hun leidinggevende.

Welzijn in tijden van COVID-19

Reizen & internationale mobiliteit

Internationale reizen voor studenten en medewerkers
De UM kijkt wat onderzoek en onderwijs betreft over de landsgrenzen heen. Hierbij houdt de UM houdt rekening met de overheids richtlijnen en de algemene reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Richtlijnen voor studiereizen voor UM-studenten vind je hier. Medewerkers kunnen de richtlijnen voor dienstreizen voor medewerkers hier op intranet vinden.

Reizen naar Maastricht
(Aankomende) studenten en medewerkers kunnen via deze website nagaan welke regels en voorschriften van toepassing zijn.