Een beeldverhaal

The Plant

The PLANT: Playground and Laboratory for New Technologies  is een plek voor medewerkers en studenten die ondersteuning en tools zoeken voor hun digitale onderzoek en onderwijsactiviteiten. Het biedt een omgeving waar faculteitsleden worden aangemoedigd om hun ideeën vrij te onderzoeken, zonder bang te zijn om te falen. Op deze intellectuele, fysieke en technische plek wordt creatief denken gevoed, waardoor innovatieve oplossingen kunnen ontstaan.

In wezen is The PLANT vergelijkbaar met een voedende omgeving waarin groei kan ontstaan, zoals een plant, die zich zowel uitbreidt in de ‘hoogte’ als in de ‘diepte’. Op dezelfde manier als een plant kan bloeien dankzij essentiële elementen zoals water, grond, licht en de nabijheid van andere planten, gedijen de activiteiten van The PLANT bij de interactie tussen bekwame professionals, actieve leerlingen, (digitale) technologieën, tijd en ruimte. The PLANT bevordert een ondersteunende omgeving voor onderzoekers en docenten, zeker voor degenendie nog onbekend zijn met digitale technologie. We begeleiden hen door de leercurve en geven ze de ruimte om te experimenteren. Ons doel is het vergroten van hun technische vaardigheden, hun zelfstandigheid en hun vertrouwen in innovatief digitaal onderzoek en onderwijs. 

(De tekst gaat door onder de foto's)

The Plant 1

The PLANT is een plek voor samenwerking, waar ongedwongen onderzoek en innovatieve ideeën worden aangemoedigd, zodat onderzoekers, docenten en studenten aan de faculteiten zichzelf volledig kunnen ontwikkelen. Het zorgt voor een levendige gemeenschap die de nadruk legt op het integreren van geavanceerde technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, digitale storytelling, databeheer, uitgebreide realiteit en 3D-weergave. 

 

-

-

The Plant 7

3D-scanning verandert fysieke objecten in digitale replica’s, waardoor we culturele kunstobjecten kunnen behouden en analyseren zonder hierin fysiek te worden beperkt. Deze technologie verbetert opleidingen over archeologie, erfgoed en design door een brug te slaan tussen de fysieke en de virtuele wereld. 3D-scanning geeft ons immersieve ervaringen en zorgt voor innovatieve onderwijsinhoud, waardoor het een verrijking is voor het digitale onderzoeks- en onderwijslandschap bij FASoS. 

-

The Plant 10

The PLANT omarmt de transformerende kracht van 3D-printen. Deze technologie legt de basis voor creatief onderzoek en het maken van prototypes. Het biedt medewerkers en studenten de tools om hun digitale ontwerpen om te zetten naar de fysieke wereld. 3D-printen maakt ideeën tastbaar, doordat het directe interactie en verdere innovatie mogelijk maakt. Bij The PLANT houden we ons bezig met de volledige innovatiecirkel: van het fysieke naar het digitale en terug naar het fysieke.

The Plant 9

The Greenhouse is onze samenwerkingsplek en een ontmoetingsplek waar projecten samenkomen. Daarbinnen cultiveren we innovatief, interdisciplinair onderzoek. Het onderzoek en onderwijs vindt hier plaats in groepen, is gericht op technologie en uit zich in diverse en onconventionele vormen, waaronder audiovisuele creaties, zoals podcasts. 

-

-

The Plant 16

The PLANT omarmt kritisch maken en designdenken. Daarom houden we ons bezig met de specifieke behoeften binnen de sociale en geesteswetenschappen en dragen we bij aan de digitaliseringsstrategie van de UM.

Fotografie: Arjen Schmitz
Tekst: Sanne Handels