Pieter Klinkers: CEO bij marktleider Maxion

Ik ontmoet Pieter Klinkers in Amsterdam. Hij heeft me uitgenodigd om een dag mee te draaien tijdens een driedaagse workshop van zijn bedrijf Maxion. Maxion is de grootste velgenfabrikant ter wereld en Klinkers is CEO sinds 2015. In die hoedanigheid is hij ook eindverantwoordelijk voor de manier waarop zijn bedrijf omgaat met duurzaamheid. En dat is precies waar de bijeenkomst over gaat; hoe bereidt het bedrijf zich het beste voor op de toekomst? De top van het bedrijf is bij elkaar gekomen, hetgeen duidelijk maakt hoe hoog het onderwerp op de agenda staat. De dagen zijn strak gepland en goed gevuld met workshops en presentaties. Geen minuut wordt onbenut gelaten om gebruik te maken van het feit dat het topmanagement weer eens bij elkaar kan zijn. Je merkt het in de zaal en in de breakout rooms. Het energieniveau is hoog, de ideeën zijn talrijk en er wordt veel gelachen. De juiste ingrediënten om over de toekomst na te denken, maar ook om een stap terug te zetten en terug te blikken op zijn carrière.

SBE-alumnus Klinkers staat aan het hoofd van de wereldmarktleider op het gebied van velgen. Een bedrijf met bijna 12.000 werknemers, 24 fabrieken wereldwijd en 3 miljard euro jaarlijkse omzet. Klinkers laveert makkelijk tussen zijn collega’s door. Vaak krijgt hij de lachers op zijn hand met een gevatte opmerking, maar nog vaker zet hij actiepunten gelijk om in concrete acties: ‘pushing with a smile’ in de praktijk.

Klinkers is in 1994 afgestudeerd aan de UM-opleiding International Management. Niet in het Engels of Nederlands, maar in het Engels en Frans. Duits had ook gekund, maar door de succesvolle tenniscarrière in zijn tienerjaren en de vele tennisweekenden in Duitsland, sprak hij al vloeiend Duits. Hij wilde de lat wat hoger leggen; iets dat later in zijn carrière goed van pas kwam. Na zijn studie ging hij niet meteen aan de slag in het bedrijfsleven. Eerst een half jaar volledige focus op tennis, om daarna een rondreis te maken langs vrienden in Amerika. Daarna begon hij bij het relatief onbekende Mannesmann. Hij had ook voor andere bedrijven kunnen kiezen, maar uiteindelijk koos hij ervoor te starten als assistent van de Head of Sales.

De juiste man op de juiste plek

Door de baan en zeker ook door zijn baas, reisde Klinkers veel door Europa, leerde hij nieuwe mensen kennen en kreeg hij een goed beeld van het bedrijf. Het werd écht interessant toen Michelin Mannesmann wilde overnemen. McKinsey zou het integratieproject leiden en Klinkers was vrijwel de enige in dit traject die vloeiend Frans én Duits. Een gelukje van ‘de juiste man op de juiste plek’, want hij kon zich hierdoor goed laten gelden. Na de integratie ging hij werken voor Michelin in Frankrijk, maar na een aantal jaren werd hij aangenomen door Hays-Lennaerz. Door de verkoopervaring die hij de voorgaande jaren had opgedaan, werd hij verantwoordelijk voor Sales in Europa, en na een jaar wereldwijd.

Na vier jaar werd hij gevraagd om Business Unit President te worden en leiding te geven aan zeven fabrieken. De overstap van Sales naar een algemene Business Unit eindverantwoordelijkheid was best een grote stap. Klinkers: “Vanuit Verkoop heb ik me nooit alleen maar beziggehouden met het sluiten van een deal. Ik wilde enerzijds begrijpen waar een klant naar op zoek was en anderzijds wilde ik begrijpen wat er in onze fabrieken gebeurde; wat we wel en wat we niet konden. Daardoor kreeg ik een goed beeld van de gehele bedrijfsvoering en heb ik uiteindelijk mijn volgende carrièrestap kunnen maken.”

Thuisbasis Maastricht

In zes jaar tijd groeide het aantal fabrieken van zeven naar tien. Ook werd het bedrijf in 2012 overgenomen door het Amerikaanse Maxion. Het duurde drie jaar voordat hij de hoogste baas binnen het bedrijf werd. Momenteel is hij indirect verantwoordelijk voor bijna 12.000 mensen, maar zijn leidinggevend team bestaat 12 mensen met in totaal 10 verschillende nationaliteiten. Hij is veel onderweg, maar zijn thuisbasis blijft Maastricht.

“Het is heerlijk om na een lange reis weer in Maastricht te arriveren. Mijn basis ligt hier. Alles is dichtbij en er hangt een heel vriendelijke sfeer. Dat heb ik gemerkt tijdens mijn studententijd en is nog steeds het geval. Ik heb toen ook bewust gekozen voor Maastricht en het PGO-systeem. Toen ik begon met mijn studie was de universiteit hiermee aan het experimenteren, maar het heeft mij heel veel gebracht in mijn carrière. Het gaf me het vermogen om efficiënt te werken en met mijn tijd om te gaan. Iets dat heel belangrijk is in mijn huidige baan.”

Niet de enige UM'er

Mark Gerardts nog beter?

Klinkers is overigens niet de enige oud-UM’er in het bestuur van Maxion. Mark Gerardts kennen elkaar bijna 25 jaar. Ze elkaar leerden kennen tijdens de studie en deden samen een Erasmus Exchange naar Noorwegen. Gerardts is tegenwoordig VP Marketing en Sales bij Maxion, maar hij startte zijn carrière bij Rockwool in Roermond. Via een traineeship mocht hij kennismaken met verschillende vlakken van de bedrijfsvoering.

Al snel werd echter duidelijk dat zijn passie lag op het snijvlak van Marketing en Sales. Uiteindelijk resulteerde dit in een marketing manager-functie bij Grodan, een dochter onderneming van Rockwool. Klinkers was ondertussen Head of Sales Europe bij Michelin en dit zorgde ervoor dat hun carrières zich na enkele jaren voor de eerste keer kruisten. Gerardts werd Sales Manager van de divisie Vrachtwagenwielen bij Michelin. Na zeven jaar maakte hij echter weer een terugkeer naar Rockwool, eerst als Marketing Directeur van Rockpanel en later als Managing Director. In 2014 vroeg Klinkers hem om de overstap te maken naar Maxion, waar Gerardts momenteel verantwoordelijk is voor Marketing en Sales wereldwijd. Samen met Klinkers bouwt hij aan een bedrijf dat steeds toonaangevender wordt in de industrie en daarmee ook een voorbeeldfunctie heeft als het gaat om duurzaamheid.

Duurzaamheid

Dit wordt ook bevestigd als ik spreek met Mark Sinar, verantwoordelijk voor Sustainability in het bedrijf. Sinar: “Je merkt aan alles binnen het bedrijf dat mensen voorop willen lopen als het gaat om duurzaamheid. Niet alleen hier binnen het management en tijdens de workshop, maar zeker ook op de werkvloer. Sommige innovaties lijken kleinschalig, maar hebben zeker impact. Daarom ook dat we medewerkers nóg meer willen gaan betrekken bij het onderwerp. Top-down is goed, maar de combinatie met bottom-up is vele malen krachtiger. Wij zijn marktleider in onze industrie. Dit betekent ook dat wij voorop willen lopen als het gaat om een duurzame aanpak van onze bedrijfsvoering. Duurzaamheid heeft daarmee absoluut prioriteit binnen ons bedrijf.”

Klinkers vult aan: “We willen de beste zijn in de productie van velgen, maar daar hoort duurzaamheid onlosmakelijk bij. Onze doelstelling is om in 2040 CO2-neutraal te zijn en we gaan er alles aan doen om die belofte in te willigen.”