Administratiekosten

Aanvragers die hun vooropleiding hebben genoten in een niet-EU/EER land* betalen bij aanvang van de aanvraagprocedure voor alle UM bachelor-, master- en schakelprogramma's € 100,- administratiekosten (excl. bankkosten). Deze vergoeding dekt de administratieve kosten van de beoordeling van het diploma van de vooropleiding. Je aanmelding wordt niet in behandeling genomen als de administratiekosten niet zijn voldaan. Zorg ervoor dat je de kosten vóór de aanmelddeadline van je opleiding hebt betaald. Als je eenmaal aan UM studeert, krijg je de administratiekosten terug (excl. bankkosten).

Hoe betaal je deze kosten?

Zodra je je hebt aangemeld voor de opleiding van je keuze in Studielink, ontvang je een e-mail met betalingsgegevens en -instructies.

Uiterste betaaldatum
Uiterlijk op de aanmelddeadline van de opleiding waarvoor je je aanmeldt, moet UM de betaling hebben ontvangen. Wij raden je aan de kosten ruim voor de deadline te betalen. Aanvragen die te laat worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.

De aanmelddeadline voor de opleiding van je keuze staat vermeld bij de Toelatingseisen-pagina voor bachelors en masters en bij het Algemene Studieprogramma voor pre-masters.

Uitzonderingen

In sommige gevallen hoeven aanvragers die hun vooropleiding in een niet-EU/EER-land* hebben genoten niets te betalen. Dit is het geval als je tot een van de volgende vrijstellingscategorieën behoort:

• Je hebt eerder deze administratiekosten aan UM betaald.
  • Je hebt eerder aan de UM ingeschreven gestaan voor een bachelor- of masteropleiding, een pre-master/overbruggingsprogramma, Foundation Programme, Centre for European Studies (CES)-opleiding of als uitwisselingsstudent.
  • Je hebt je vooropleiding afgerond in een van de landen van het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland) of in Zwitserland.
  • Je meldt je aan voor een bacheloropleiding en hebt een VWO-diploma behaald in Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten of Suriname.
  • Je meldt je aan voor een bacheloropleiding en hebt een International Baccalaureate of European Baccalaureate afgerond.
  • Je hebt je toelaatbaarheid al laten toetsen door een buitenlandse universiteit in het kader van een UM double-degree programma.
  • Je hebt een vluchtelingenstatus in Nederland/ bent erkend vluchteling in Nederland.
  • Je hebt een geldige verblijfsvergunning voor vluchtelingen in Nederland (Vreemdelingen Identiteitsbewijs, W-document, type III of IV).
  • Je wordt financieel ondersteund door het UAF (Stichting voor Vluchteling-Studenten).
  • Je bent Oekraïner en hebt de ontheemdenstatus volgens de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (2001/55 EG).

Je ontvangt alleen een verzoek om administratiekosten te betalen als je volgens onze informatie niet tot een van de bovengenoemde vrijstellingscategorieën behoort. Ben je van mening dat je wel tot een van de vrijstellingscategorieën behoort, dan kun je ons hierover berichten.  Meer hierover staat in de e-mail met het verzoek om de administratiekosten te betalen.

*Alle landen behalve:
Oostenrijk,  Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden

Zodra je met je studie bent begonnen, krijg je de administratiekosten (excl. bankkosten) teruggestort. De teruggave van de administratiekosten (excl. bankkosten) kan alleen worden overgemaakt naar een SEPA-bankrekening.

Let op: de teruggave vindt alleen plaats als je aan UM gaat studeren in het studiejaar waarvoor de kosten zijn betaald. Als je recht hebt op teruggave van de administratiekosten, laten we je dat per e-mail weten en vragen we je om de benodigde bankgegevens (in oktober voor studenten die in september starten met hun studie en in maart voor studenten die in februari starten met hun studie).