UM-CoARA actieplan voor hervorming van onderzoeksbeoordeling

In 2022 heeft de Universiteit Maastricht de overeenkomst van de Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA) ondertekend, een coalitie van universiteiten bestaande uit 646 leden verspreid over 50 verschillende landen wereldwijd. Zij zetten zich in voor hervormingen in de beoordeling van wetenschappelijk onderzoek. Onze collegevoorzitter Rianne Letschert is voorzitter van CoARA.

Toezeggingen

In de overeenkomst staat onder meer dat elke instelling een actieplan opstelt met een beschrijving van het proces om tot nieuwe criteria te komen, met alle mijlpalen en alle acties nu en in de toekomst om aan onze toezeggingen te voldoen. De UM committeert zich in het actieplan aan de volgende toezeggingen:

• het erkennen van diverse bijdragen in onderzoekscarrières;
  • onderzoekevaluaties baseren op kwalitatieve evaluaties;
  • gebruikmaken van verantwoorde kwantitatieve indicatoren, en
  • vermijden van rankings van onderzoeksorganisaties en benchmarking in onderzoekevaluaties.

De UM is al langere tijd bezig om door middel van verschillende initiatieven zoals Erkennen & Waarderen, Open Science en FAIR data een cultuurverandering teweeg te brengen in hoe wij onderzoek uitvoeren en waarderen. De inspanningen van de coalitie sluiten goed aan bij onze visie op dit gebied en ambities richting de toekomst. Ons eigen actieplan en die van andere instellingen zijn te lezen op de volgende website: Zenodo - CoARA Action Plans

Klik op de links hieronder voor meer informatie over:

• De Grote Gracht is rijkelijk voorzien van historische gebouwen met bijzondere verhalen. Ook deze keer bevindt onze ‘verborgen parel’ zich in deze Maastrichtse straat, op huisnummer 76: de (fietsen)kelder.

• Since Hungary took over the rotating presidency of the EU Council on July 1st, its Prime Minister Viktor Orbán has embarked on a widely criticized peace mission for Ukraine, including meetings with leaders of Russia and China. This has led to much speculation about what the next six months of the...

• “We zijn pioniers van een nieuwe tak van engineeringwetenschappen, niet alleen voor Maastricht, maar voor de wereld.” Zegt Francesco Ferrari over de groep van dertien studenten, waaronder hijzelf, die in juli als eerste het bachelordiploma Circular Engineering kreeg.