De eerste studenten Circular Engineering afgestudeerd

Proefkonijnen en pioniers

“We zijn pioniers van een nieuwe tak van engineeringwetenschappen, niet alleen voor Maastricht, maar voor de wereld.” Zegt Francesco Ferrari over de groep van dertien studenten, waaronder hijzelf, die op 5 juli als eerste het bachelordiploma Circular Engineering kreeg.

Francesco Ferrari puts on his gown
Francesco Ferrari

“Om eerlijk te zijn, toen ik hier drie jaar geleden startte, wist ik niet dat ik bij het eerste cohort van Circular Engineering hoorde”, zegt Francesco Ferrari, gekleed in toga en met het traditionele afstudeerhoedje op zijn hoofd. “Ik zocht een technische opleiding op het gebied van duurzaamheid en raakte geïnteresseerd door wat ik op de website van de Universiteit Maastricht las. Het is mijn droom om een engineer op het gebied van circulariteit en duurzaamheid te worden. In Maastricht kon ik die droom waarmaken.”

Noodzaak

Circular Engineering kwam tot stand uit pure noodzaak voor onder andere de bedrijven op Chemelot. Ze staan voor de uitdaging hun producten en productie te vergroenen en dat kan door circulair te werken, waarbij grondstoffen en producten minder impact op ons milieu hebben. Maar daarvoor zijn engineers nodig met kennis van circulariteit en de disciplines die daarvoor nodig zijn.

Jullie zijn pioniers, maar ook helden die zo vastberaden zijn om de wereld te verbeteren dat jullie vanuit heel de wereld naar Maastricht reisden om deze nieuwe opleiding te volgen.
Kim Ragaert, hoogleraar circulair plastics bij de Faculty of Science and Engineering
Gavin Philips among his students
Gavin Philips tussen zijn studenten

Één van de initiatiefnemers van de opleiding is Arnold Stokking, directeur van Brightsite, een expertisecentrum voor de transitie in de Chemische Industrie. Tijdens de diploma-uitreiking zegt hij: “De transitie gaat over de productie van alles wat we gebruiken en producenten kunnen pas echt groen worden als hun grondstoffen groen zijn. Koolstof is de belangrijkste bron voor veel van deze grondstoffen. Nu halen we die koolstof uit fossiele bronnen, maar in de toekomst zijn alternatieve bronnen nodig, zoals koolstof uit de atmosfeer (CO2), uit biomassa of uit gerecyclede producten. Jullie, de studenten, gaan oplossingen bedenken. Dankzij het systeemdenken dat jullie leerden, kunnen jullie het totaal ook overzien en zo de beste routes naar een oplossing vinden. Dat is precies wat Circular Engineering onderscheidt van vergelijkbare opleidingen bij andere universiteiten.”

Masters

Teun van Rossum and Thijs Vogely in their graduation gown
Teun van Rossum & Thijs Vogely

“We kregen circulariteit met de paplepel ingegoten, waardoor de kans groot is dat we de principes van circulaire productie in ons toekomstig werk gaan gebruiken”, zegt kersverse alumnus Teun van Rossum. Alumnus Thijs Vogely sluit hierbij aan. Beiden zijn blij met hun keuze voor Circular Engineering en beiden gaan naar Delft voor een master werktuigbouwkunde.

Ondanks alle positieve geluiden zien van Rossum en Vogely ruimte voor verbetering. Vogely: “Het aandeel techniek, met bijvoorbeeld vakken als Numerical Analyses, mag wel groter worden.” Programmadirecteur Gavin Phillips beaamt dat: “We zagen inderdaad dat we de opleiding op dat vlak moesten versterken en dat hebben we inmiddels ook gedaan. Alles wat de studenten deden, deden wij als docenten ook voor het eerst. We leerden samen als één groep van deze ervaringen.”

Doelen

Philips is blij met de manier waarop de opleiding van start ging. “Het is mooi om te zien dat de eerste lichting studenten succesvol is. Ze bereikten hun doelen gaan nu naar de plekken waar ze heen wilden. Toen ze drie jaar geleden begonnen, hadden ze het algemene idee dat ze willen bijdragen aan de transitie naar een circulaire economie. Nu zijn hun ideeën veel meer concreet.”

Philips heeft een belangrijke wens voor de toekomst: “Een van onze voornaamste doelen is het vergroten van het bewustzijn over Circular Engineering bij Nederlandse middelbare scholieren. Ik wil dat ze weten dat we bestaan, zodat ze een betere keuze kunnen maken bij hun zoektocht naar een bacheloropleiding als Circular Engineering.”

De eerste groep Circular Engineers die afstudeerde, bestaat uit pioniers.  Phillips kan het niet laten ze een beetje te plagen: “Bedankt dat jullie onze proefkonijnen wilden zijn.”

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.