UM rookvrij: campagneweek Peukenzee

Sinds 1 augustus 2020 is de UM, net als alle Nederlandse onderwijsinstellingen, volledig rookvrij. Zo zorgen we samen voor een gezonde en duurzame omgeving om in te studeren, werken en leven. In de week van 4 tot 8 september komt Peukenzee weer naar onze universiteit om aandacht te vragen voor de rookvrije UM.

De invoering van de nieuwe Tabaks- en rookwarenwet viel in een periode van online studeren vanwege de coronabeperkingen en is daarom misschien niet bij iedereen bekend. Omdat we meldingen hebben ontvangen van overlast op en rond de UM-terreinen willen we jullie nog eens wijzen op de regels: alle binnen- en buitenterreinen van de UM zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week rookvrij. Dit geldt voor alle rook- en tabakswaren (inclusief elektronische sigaretten en shishapennen) en voor iedereen: studenten, medewerkers, bezoekers en leveranciers.

De begrenzingen van de rookvrije terreinen zijn duidelijk aangegeven met borden en trottoirtegels. Voor informatie over de exacte perceelsbegrenzing kun je terecht bij de gebouwenbeheerder van de betreffende UM-locatie. Omdat bleek dat er op de Campus Randwijck nog onduidelijkheid is over de begrenzing van het rookvrije gebied wordt momenteel onderzocht of de markering, met borden en trottoirtegels, moet worden aangepast. Klik hier voor een kaart.

Daarnaast vragen we jullie dringend om niet direct op de grens van de perceelsgrenzen, voor de ingang van de UM-gebouwen of in de buurt van omliggende woningen te roken, om medestudenten, collega’s en omwonenden niet aan rook bloot te stellen.

De verantwoordelijkheid voor een rookvrije universiteit ligt echter bij ons allemaal, dus spreek zelf ook studenten of medewerkers aan als je overlast ervaart.

Peukenzee campagneweken
Na de succesvolle eerdere Clean Up Days komt het team van Peukenzee in september opnieuw naar de UM om extra aandacht te vragen voor de rookvrije universiteit. Tijdens deze campagneweek (4-8 september) worden sigarettenfilters geraapt op 12 UM-locaties. Het Peukenzee team kan altijd hulp gebruiken bij het rapen. Wil je meerapen? Meld je dan bij Gido Boere (Facility Services) via gido.boere@maastrichtuniversity.nl.

Peukenzee is opgericht door twee studenten en houdt zich bezig met het recyclen van sigaretten. Met hun actie maken zij zichtbaar hoeveel inspanning het kost om de universiteit elke dag peukvrij te houden. Daarbij vragen zij ook aandacht voor de nadelige milieueffecten van sigarettenfilters en geven zij tips om zwerfpeuken te voorkomen. De universiteit plaatst ‘peukenzuilen’ waar de op de grond gegooide sigarettenpeuken in verzameld worden en waar je ook na de campagneweek je peuk kwijt kunt. De verzamelde peuken worden gedoneerd voor (onderzoek naar) recycling van sigarettenfilters.

Stoppen met roken?
Heeft Peukenzee je aan het denken gezet en wil je graag op eigen gelegenheid stoppen met roken? Op de website www.ikstopnu.nl vind je veel informatie en tips over stoppen met roken, zoals:

• Verschillende stopmethodes
  • Test om te kijken welke stopmethode bij jou past
  • Stoplijn voor telefonische ondersteuning
  • Overzicht met adressen waar je terecht kunt als je wilt stoppen met roken
  • Filmpjes met ervaringen van andere ‘stoppers’

Ook kun je naar je huisarts gaan voor advies. Deze helpt met korte stopadviezen en kan je doorverwijzen naar een stoppen-met-rokenprogramma.

Indien je een Nederlandse zorgverzekering hebt, wordt geen eigen risico in rekening gebracht bij eerstelijns stoppen-met-rokenprogramma’s. De zorg wordt volledig vergoed uit de basisverzekering bij gecontracteerde zorgaanbieders. Vanuit de zorgverzekering hebben verzekerden één keer per jaar recht op begeleiding bij het stoppen met roken via het stoppen-met-rokenprogramma. Hiervoor kun je terecht bij je huisarts.